Hoe kan je, door het koppelen van digitale diensten aan je product, de waardeketen meer duurzaam maken?
Als mkb-maakbedrijf ben je vaak een schakel in een keten van bedrijven die samen waarde creëren voor de eindklant. Gezamenlijk maak je als waardeketen het verschil met andere, concurrerende ketens. Hoe beter je in de keten samenwerkt en elkaar helpt, des te beter kun je concurreren op prijs, kwaliteit en functionaliteit.
Door toenemende milieu-eisen en grondstoffen-schaarste wordt samenwerking in een duurzame keten belangrijker en als mkb-maakbedrijf kun je daaraan een bijdrage leveren door jouw directe klant (de volgende schakel in de keten) te ontzorgen en te helpen om jouw producten beter te gebruiken. Dit doe je door jouw product te omkleden met diensten die het gebruik van jouw product niet alleen makkelijker, leuker, goedkoper en duurzamer maken, maar ook een bijdrage leveren aan de duurzaamheid van de hele keten.
Digitalisering helpt om die diensten te leveren door informatie te genereren over gebruikte materialen en onderdelen, over gebruik en locatie van producten in de keten en over kosten van terugwinning en waarde van hergebruik.
Ingewikkeld? Moeilijk? Niet als je weet hoe het moet!
Daarom wil Kenniscentrum Business Innovation onderzoek doen naar de rol van digitale diensten in bedrijfsketens en hoe die de waardeketen meer duurzaam kan maken.
Wij komen graag in contact met mkb-maakbedrijven die samen met ons op zoek willen gaan. Interesse? Laat je gegevens achter. Ons team van lectoren en onderzoekers denkt graag mee over de meerwaarde van het combineren van producten en digitale diensten voor jouw bedrijf.