Een haven is mobiliteit. Of het nu directe verplaatsingen van containers betreft, of producten die in de haven worden geproduceerd en vervolgens naar de consumentgebruiker gebracht moeten worden. De haven is in feite een schakel in heel veel internationaal opererende ketens van samenwerkende en concurrerende bedrijven. Om te kunnen begrijpen welke rol de haven heeft in die ketens, is het van belang in zicht te krijgen in de werkwijze en belangen van de bedrijven die in die ketens acteren, hoe markten zich ontwikkelen, hoe overheden beleid kunnen inzetten, maar ook hoe nieuwe technologieën bestaande werkwijzen kunnen laten veranderen. In onze onderzoekslijn zijn wij met name geïnteresseerd in die veranderingsprocessen. En dan met name die veranderingen die er voor zorgen dat er vergaande aanpassingen in het bestaande logistieke systeem mogelijk worden.
We houden ons bezig met vragen zoals: wat zijn de implicaties van Blockchain voor de aansturing van logistieke processen? Hoe kun je ongebruikte en/of onderbenutte middelen delen, zodat er nieuwe efficiëntieverbeteringen in de logistieke keten ontstaan? Wat kunnen we leren van materiaalstromen en transportbewegingen in Merwe-Vierhavens, een gebied in Rotterdam dat transformeert van (industrieel) werkgebied naar multifunctioneel woon-werkgebied, en hoe kun je dit verduurzamen/toekomstbestendig maken?
Een docent doet bijvoorbeeld onderzoek naar de ontwikkeling van een quickscan-methode op welke manier datasharing interessant kan zijn voor een mkb-bedrijf. Daarbij wordt gekeken naar de invloed van data sharing voor de strategische, tactische en operationele positie voor een bedrijf. In het M4H-gebied is een specifiek aandachtsgebied het verwaarden van reststromen. De logistieke vraag die hierbij komt kijken is kunnen we voldoende restmateriaal verzamelen zodat dit door een ander bedrijf als grondstof kan worden gebruikt. Men moet hierbij bijvoorbeeld denken aan het inzamelen van restant sinaasappelschillen als grondstof voor de vervaardiging van zeep.
Mobiliteit
Onderzoekslijn van CoE HRTech
Rotterdam is uniek omdat het een aantrekkelijke stad combineert met een wereldhaven. De mobiliteit en bereikbaarheid vormen daarvoor een belangrijke basis voor het succesvol voortbestaan van beiden.