De creatieve industrie is een belangrijke drijvende kracht van de stedelijke economie. De sector is niet alleen vernieuwend wat vorm en inhoud van producten en diensten betreft. Bedrijven in de creatieve industrie zijn ook vaak vernieuwend in de manier waarop ze waarde creëren, leveren en toe-eigenen van waarde, ze vernieuwen hun businessmodel. Denk bijvoorbeeld aan kleinschalige, lokale productie (reshoring), nieuwe samenwerkingsverbanden in de waardeketen (networked economy), het inbedden van de consument in het productieproces (prosumer), of modellen met gedeeld eigenaarschap van de creatieve output (open source).
De creatieve industrie kan daarin gezien worden als voorloper op en inspirator voor ontwikkelingen in andere sectoren. In dit project wordt vooral kwalitatief onderzoek gedaan naar de innovatie in businessmodellen als “a systemic perspective on how to ‘do business,’ encompassing boundary-spanning activities (performed by a focal firm or others), and focusing on value creation as well as value capture". Doel van het onderzoek is om patronen te ontdekken en te beschrijven van de vernieuwende manieren waarop actoren in deze sector hun businessmodellen inrichten. De focus ligt daarbij op het MKB (retailinnovatie) en de nieuwe (digitale) maakindustrie (digital maker-entrepreneurs) in de context van economische transitie richting circular economy.