Toen bleek dat het studierendement van studenten uit het techniekdomein achterbleef ten opzichte van de andere domeinen binnen Hogeschool Rotterdam, hebben docenten uit meerdere techniek instituten hun krachten gebundeld. Zij vormden een PLG, met als doel om te verkennen aan welke knoppen er gedraaid kan worden om het niveau van pedagogiek en didactiek in het technisch domein te verhogen. Centrale vragen waren:
- Waar missen we kennis en kunde, en hoe beïnvloedt dat het studentsucces?
- Welke ervaringen hebben we bij de verschillende opleidingen en wat werkt goed?
- Hoe kunnen we onze kennis delen en waar kunnen we samenwerken om oplossingen te ontwerpen voor deze vraagstukken?
In een tweede fase hebben de betrokken docenten concrete mini-experimenten uitgevoerd om hun eigen kennis te vergroten.
Mini-experimenten
Lees hier meer over de opzet van de learning community:
- Opzet en traject learning community bètadidactiek
- Handvatten voor effectieve pedagogiek en didactiek in het Techdomein
- Organigram: welke opleidingen van HR zitten in het techniekdomein?
- Vragenlijst: om met de leden van de learning community te bespreken wat zij zien en doen om het niveau van pedagogiek en didactiek te verhogen.
- Spin-off van de learning community naar instituut CMI: Leren Programmeren
Lees hier meer over bèta vakdidactiek en pedagogiek:
- Presentatie over ‘cognitieve overbelasting’, die gebruikt is om hierover met elkaar te leren in de community
- Vakdidactieken exact Artikel: Literatuurverkenning van vakdidactiek voor exacte lerarenopleidingen (denk aan natuurkunde, biologie)
- Vakdidactieken exact Presentatie (gebaseerd op bovenstaand artikel)
- Presentatie van AD Engineering over didactiek gericht op het verhogen van prestaties van studenten op cursussen die ze als moeilijk ervaren zoals wiskunde en natuurkunde.
- Nieuwsbericht over excursie Tech naar IvL (mei 2023)
- Workshop voor docenten over pedagogiek in het techniekdomein
Contactpersoon: Ineke Paulus