“We moeten ‘samen leren leven’, en niet het accent leggen op de verschillen.” Dit concludeerde een student in een briefwisseling tussen haar en haar docent, Agaath Flikweert. Ze had het gevoel dat haar groepje niet eerlijk behandeld werd, dat ze niet als gelijkwaardig maar juist als ‘anders’ werden gezien.
Dit was de aanleiding voor drie docenten van de opleiding Communicatie om in 2019 een experiment te starten. Ank Jansen: “(Voor)oordelen en percepties kunnen ons ongelooflijk in de weg zitten. En met ‘ons’ bedoelen we studenten en docenten. Vaak weten we niet dat die (voor)oordelen en percepties er zijn. Of zijn we ons er niet van bewust dat we ze hebben. Terwijl we juist zo op zoek zijn naar een veilige leeromgeving, een omgeving waarin iedereen het gevoel heeft dat hij/zij er mag zijn, in alle mogelijke diversiteit. Deze gebeurtenis zette ons aan het denken: weten we wel wat er leeft onder studenten, weten we wat hen bezighoudt, vooral als dat niet direct studie-gerelateerd is? En weten we hoeveel invloed dat kan hebben op hun studiesucces?”
Ank: “We bedachten een experiment, waarin we storytelling en dialoog combineerden om voor studenten belangrijke issues en taboes bespreekbaar te maken. Naast ons tweeën deed ook collega Tineke de Waal – de Boer mee. In het experiment wilden we een veiligere onderwijsomgeving creëren, waarin studenten onderling en docenten en studenten meer begrip voor elkaar hebben. Het idee was: studenten en/of docenten vertellen een verhaal over een issue of taboe, daarna gaan docenten én studenten met elkaar in dialoog over hetzelfde onderwerp.”
Agaath: “De eerste editie deed ik mee, samen met de student met wie ik de brief schreef. Samen met Storyteller Archell Thompson gingen we voorafgaand aan de bijeenkomst met elkaar in gesprek en leerden we elkaar beter kennen én begrijpen. Tijdens deze eerste bijeenkomst vertelden wij beiden onze kant van het verhaal. Ook een tweede student vertelde haar verhaal. Beide gingen dus over racisme en discriminatie. Daarna gingen we in dialoog. Ank heeft docenten én studenten getraind om die dialoog te begeleiden. Een tweede editie viel helaas in het water door corona. Het volgende studiejaar hebben we nog een online dialoog gevoerd naar aanleiding van enkele verhalen. Toen hebben we ook samengewerkt met onze studievereniging Wijsz, omdat zij ook de binding bij de opleiding willen bevorderen.”
Ank: “Voor de opleiding Communicatie is dialoog niet alleen belangrijk om onderling contact te maken, maar ook in het vakgebied. Omdat we destijds werkten aan een nieuw curriculum, konden we met dit experiment we ook onderzoeken en ervaren of we dialoog ook op wilden nemen in het curriculum. Veel docenten waren enthousiast en sinds 2022 leren we onze studenten ook hoe zij dialogen kunnen opzetten. Om ze te laten ervaren wat dialoog is en welk effect het kan hebben, voeren we ook samen de dialoog. Dit doen we dan weer over een voor studenten belangrijk issue of taboe.”
Agaath: “Zo voerden we in 2022 een dialoog over ‘druk’. Druk voelen, druk zijn, het druk hebben… je kan allerlei kanten op met dit onderwerp en dat geeft juist ruimte om het gesprek zo vorm te geven dat je iets bespreekbaar kan maken wat voor jou belangrijk is. Door ook docenten deel te laten nemen aan de dialoog, ontdekken zowel docenten als studenten dat ze over issues en taboes toch soms ook best op elkaar lijken. De student leert zo ook de menselijke kant van de docent kennen.”
Lees hier hoe Agaath terugblikt op de start van dit experiment in opnieuw een brief aan haar student.