Menu
    English

    Waar begin je?

    Als je bij jouw opleiding wil starten om de leeromgeving inclusiever te maken, is het niet altijd gemakkelijk om een beginpunt te bepalen. Je kan op zoveel gebieden aan de slag gaan. Je kunt bijvoorbeeld rekening houden met culturele -, neuro- of genderdiversiteit en denken aan werkvormen, inclusief taalgebruik, studentparticipatie, toetsen enz.

    Bovendien vindt ook niet iedereen elke vorm van inclusie even belangrijk. Hoe mooi is het dan om juist van die diversiteit uit te gaan wanneer je start met het inclusiever maken van de leeromgeving!

    0-meting

    Bij de opleiding Watermanagement ondernamen docenten in alle leerjaren concrete activiteiten om inclusieve pedagogiek en didactiek toe te passen. Gedurende 8 weken is in leerjaar 1 t/m 3 binnen de blokken (grote cursussen van ongeveer 10 ects) door de docententeams gewerkt aan Inclusieve Pedagogiek en Didactiek. Ieder blokteam bepaalde samen hun doelen, monitorden en evalueerden met studenten.

    Het overkoepelend doel was werken aan inclusief onderwijs met aandacht voor diversiteit. Eerder hebben studenten aangegeven in studentoverleg dat er weinig aandacht is voor inclusiviteit en diversiteit in de opleiding. De opleiding heeft besloten er werk van te maken in de dagelijkse lespraktijk door met alle docenten in alle leerjaren activiteiten op dit vlak te ontplooien.

    Een greep uit alle activiteiten:

    • In het docententeam is gesproken over studeren met een functiebeperking.
    • Er is werk gemaakt van inclusief toetsen door anoniem na te kijken en studenten te bevragen op inclusiviteit van formatief toetsen.
    • Materiaal is aangepast, daarbij hebben teams gekeken naar de diversiteitscirkel. Zo is erop gelet om beeldmateriaal te gebruiken van mannen en vrouwen, van alle leeftijdsgroepen.
    • Er is lesmateriaal gemaakt met genderneutrale voornaamwoorden.
    • Er zijn excursies georganiseerd met diversiteit als thema, bijvoorbeeld naar een moskee en synagoge, gevolgd door een klassengesprek. En ook bij de organisatie van deze excursies is nagedacht over inclusiviteit, bijvoorbeeld voor studenten die niet kunnen fietsen of juist geen auto tot hun beschikking hebben. Inhoudelijk is er gesproken over klimaatdiscriminatie.
    • Na afloop van de blokken is er met studenten gesproken, ook is geëvalueerd via mentimeter.

    Door dit experiment hebben docenten een beter beeld gekregen van mogelijkheden die er zijn om de les inclusiever te maken en op welke gebieden ze zelf nog kunnen leren.

    Bekijk hier de resultaten van het experiment, en de tips voor als je zelf aan de slag wilt.

    Contactpersoon: Charlotte Schmidt