“De zorg van morgen vraagt om effectieve communicatie en samenwerking met verschillende zorgprofessionals en patiënten”, vertelt Susan Jedeloo, docent bij Verpleegkunde. “Gelijkwaardigheid en vertrouwen, twee belangrijke ingrediënten voor inclusie, zijn daarbij cruciaal. Helaas ervaren lang niet alle studenten dat tijdens hun praktijkstages, in interactie met patiënten en praktijkopleiders of met andere zorgprofessionals. Dat verhoogt het risico op uitval tijdens en na de opleiding, zoals ook ons onderzoek SPRiNG-Sterk Gestart in de Zorg laat zien, waarbinnen we verbindend communiceren als interventie hebben onderzocht.”
“Verbindend communiceren leert je hoe je meer verbinding kunt krijgen met jezelf en met anderen. Dit gedachtegoed is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg en heeft als uitgangspunt dat alles wat we doen, zeggen of juist niet durven zeggen, is gericht op het vervullen van bepaalde behoeftes. Je veilig voelen en kunnen zeggen wat je vindt en denkt zonder uitgelachen te worden bijvoorbeeld. Dat is lang niet altijd vanzelfsprekend.” Dat bleek ook toen Susan dit vak begon te geven en aan haar studenten vroeg wat zij graag willen leren. ‘Dingen durven uitspreken maar wel goed laten overkomen om frustraties en emoties bij anderen te voorkomen’, zei eentje. En ‘niet onzeker worden of dichtslaan maar mijn eigen mening durven geven zonder in conflict te raken’.
Susan onderzocht in het experiment of training in verbindende communicatie de weerbaarheid van studenten kan vergroten. “Het vergroten van persoonlijke en professionele weerbaarheid vanuit verbindende communicatie draagt bij aan leren en groeien, respectvol samenwerken en inclusiviteit. Zowel studenten, docenten als praktijkopleiders namen deel aan de trainingen”, aldus Susan. Dat praktijkopleiders ook meededen, is bijzonder. “Maar zonder hen kan dit niet. Juist in de praktijk loopt het vaak spaak, dus dat we in dit experiment de praktijkopleiders mee konden nemen, pakte heel goed uit!”
De resultaten van dit experiment bleken veelbelovend. Susan heeft inmiddels een Comeniusbeurs ontvangen, waarin ze verder onderzoekt hoe verbindend communiceren in transdisciplinaire samenwerking kan leiden tot communicatie en samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen.
Contactpersoon: Susan Jedeloo