Menu
    English

    Expertisekring Begeleidingskunde

    In onze turbulente samenleving wordt er van organisaties gevraagd om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden. De vraag is hoe we individuele professionals, teams en organisaties zo kunnen begeleiden dat het hen lukt om die gevraagde veranderingen met persoonlijke betrokkenheid en intrinsieke motivatie vorm te geven.

    Uitvoeringsprincipes (werktitel)

    van expertisekring Begeleidingskunde

    Neem je zelfstandige verantwoordelijkheid als professional in de complexe praktijk

    Richtlijnen werken alleen goed als ze gehanteerd worden door zelfstandige professionals die ze als het ware op maat maken voor hun specifieke context in het hier en nu. Dit op maat maken is een vorm van ‘praktische wijsheid’

     

    Zorg voor reflectieruimte waarin je doet aan ervaringsleren rond situaties die je puzzelen

    Professionals in het sociale domein (en dus ook het onderwijs) staan voor de opgave om het ‘ietskennen’ te combineren met het ‘iemand-kennen’, om de werkelijkheid van het ontmoeten te verenigen met die van het doelgericht handelen. Het blijven ervaren van de spanning tussen die twee werelden is een morele opgave.

    Kijk bij dat ervaringsleren ook in de spiegel van je eigen persoonlijk functioneren

    In de professionele communicatie (zowel in de directe ontmoeting als via media) is er altijd en onvermijdelijk sprake van een inhouds- en  betrekkingsniveau. De betrekking draagt de inhoud. Intenties worden op het niveau van de betrekking gevoeld. Daar waar incongruentie wordt ervaren, verstoort de betrekking de inhoud.

     

    Geef congruent vorm aan de complexe gelaagdheid van het onderwijs

    Professioneel werk krijgt gestalte op meerdere in elkaar grijpende niveaus tegelijk (uitgedrukt als metafoor → met elk zijn eigen gevaar op vervorming):

      • ontwerp en inrichting (machine → vervreemding)
      • ruilverhouding van geven en ontvangen (markt → politiek van berekening) 
      • bedoelingen en interactie (verhaal met plot en personages → ideologie en uitsluiting)
      • sfeer en gevoelskwaliteit (melodie met harmonie en disharmonie → onberekenbare willekeur)

    Het vinden van evenwicht en congruentie tussen deze niveaus is de opgave van de professionele organisatie. Dit zouden we praktische wijsheid op organisatieniveau kunnen noemen.

    Zoek actief naar congruentie tussen organisatieontwikkeling en onderwijsuitvoering

    Patronen in de interactie en sfeer van samenwerking tussen management en docenten herhalen zich op het niveau van docent en studenten. Deze patronen laten zich duiden op een schaal lopend van destructie naar co-creatie.

    Beschouw organisatie- en onderwijsontwikkeling als een collectieve verantwoordelijkheid:

    Professionals zijn gehecht aan hun werk. Organisatieverandering in professionele organisaties vraagt co-creatie op het niveau van het verhaal en oprechte aandacht voor verlieservaring op het niveau van sfeer en beleving.

    Ga in de kennisontwikkeling uit van een ‘extended epistemology’

    Kennisontwikkeling ten behoeve van professioneel werk in het sociale domein vraagt zowel om een empirisch-analytische als een narratief-hermeneutische benadering. Deze perspectieven vullen elkaar wederkerig aan, maar staan onderling ook op spanning.