Het lectoraat richt zich op het onderzoeken en ontwikkelen van middelen, processen en praktijken die evidence-informed werken in de hogeschool versterken. Tegelijkertijd stimuleren we een mensgerichte ontwerphouding binnen het onderwijs, waarbij de behoeften van studenten en docenten centraal staan.
Samen oplossingen ontwerpen die werken
Onderwijs ontwikkelen doen we samen. In een participatief en co-creatief proces werken docenten, studenten en onderzoekers aan oplossingen die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Door gezamenlijk te ontwerpen, testen en verbeteren zorgen we ervoor dat het onderwijs écht aansluit bij de uitdagingen en behoeften van vandaag. Deze aanpak leidt tot onderwijs dat niet alleen nuttig en uitvoerbaar is, maar ook inspireert en motiveert.
Uitvoeringsprincipes (werktitel)
van expertisekring Docentprofessionalisering en blended onderwijsIn blended onderwijs ondersteunt het onderwijsontwerp, de combinatie van leeractiviteiten en werkvormen, de ontwikkeling van één of meerdere kernwaarden (verantwoordelijkheid, veerkracht, verbondenheid, rechtvaardigheid).
Blended onderwijs houdt rekening met de kenmerken van de student door hen via co-creatie en samenspel actief te betrekken bij onderwijsontwerp.
In blended onderwijsontwerp zijn docenten bewust bekwaam van hun praktijkgerichte kennis en vaardigheden.
Blended onderwijsontwerp wordt ontworpen om de eigenschappen (duidelijk, ingewikkeld, complex of chaotisch) van de beoogde leeruitkomsten optimaal te ondersteunen.
Via discipline-overstijgend onderwijs leiden we studenten op tot professional voor een complex werkveld. Creatief en kritisch denken worden door onderwijs actief ontwikkeld om studenten op te leiden tot zelfbewuste, zelfstandige en reflectieve professional.
Blended onderwijs wordt wendbaar ontworpen. Via evidence-informed prototyping reageert onderwijsontwerp op verandering en onzekerheid tijdens transitie.
Onderwijsontwerpen worden actief gedeeld binnen en buiten het eigen instituut. Via didactische producten versterken we ons eigen onderwijs en dat van anderen.