Menu
    English

    Take the lead (duaal)

    Leiderschapscompetenties

    Duale studenten van de studierichting hbo-V hebben binnen deze minor de uitdaging om een project uit te voeren dat betrekking heeft op de patiëntenzorg in de zorginstelling waar men studeert en werkt. Het kan gaan om het evalueren van de bestaande praktijk, het verbeteren van de praktijk door een vernieuwing in te voeren of het grondig analyseren van een praktijkprobleem.

    Deze minor biedt studenten de uitdaging om een project uit te voeren dat betrekking heeft op de patiëntenzorg in de zorginstelling waar ze studeren en werken. Het kan gaan om het evalueren van
    de bestaande praktijk, het verbeteren van de praktijk door een vernieuwing in te voeren of het grondig analyseren van een praktijkprobleem.

    Het kunnen realiseren van verbeteringen vraagt om leiderschap, dit betekent het bezit van een duidelijke visie op zorgverlening, de capaciteiten om deze visie te communiceren met anderen en ook zelf de eerste stap durven zetten hoe moeilijk dat ook mag zijn. Daarom is het ontwikkelen van leiderschapscompetenties één van de thema’s van de minor.

    Deze minor is speciaal ontwikkeld voor de duale of deeltijd student verpleegkunde om beter te kunnen aansluiten bij het leren in de praktijk en aan te sturen op een vervolg van de projecten
    tijdens het afstuderen.

    Resultaten

    In het schooljaar 2016-2017 hebben studenten een magazine ontwikkeld. Menig project mislukte wanneer het aankwam op de vraag: “Maar, waarom zouden we dit doen of aanpassen?” (Sinek, 2013). Voor het vak van de verpleegkundige ligt de waaromvraag in het domein van de relevantie voor de patiënt, het beroep en de organisatie. Maar helaas wordt de vraag “waar geloof jij als verpleegkundige in?” nogal eens overgeslagen. Om deze kant van het leiderschap (communicatie en het aantrekken van volgers) te benadrukken, hebben de studenten een artikel geschreven over hun geloof in het innovatieproject van de minor. 

     

    Betrokken medewerkers

    Vanuit Kenniscentrum Zorginnovatie