Meer informatie
Over de onderzoeker
Na een bijna afgeronde studie Technische Bedrijfskunde (TH Rijswijk) en een afgeronde Master Wijsbegeerte heeft Remko van der Pluijm in twee organisaties (tankcontainerbedrijf, Hogeschool Rotterdam) gewerkt als Business IT Consultant en als Functioneel Applicatiebeheerder, terwijl ik bezig was met mijn Postmaster in Logica, Filosofie en Geschiedenis van de Wetenschappen (Universiteit Gent). Daarna heb ik op diverse instituten (Wilem de Kooning Academie, Rotterdam Business School, Hogeschool Rotterdam Business School) lesgegeven in onder andere filosofie, IT-vaardigheden, onderzoeksvaardigheden, marketing, ontwerpvaardigheden (game design) en design thinking.
Docent-onderzoeker
Remko geeft sinds 2020 elk jaar aan de Universiteit Leiden (Faculteit Governance And Public Affairs) een gastcollege over “The Politics of Gaming”. Daarnaast is Remko sinds 2022 op freelance basis Consultant Game Design voor de startup MEgood, dat zich richt op spellen die helpen in duurzame transities.
Remko heeft diverse werkervaringen, zoals:
- Docent Marketing bij Community Marketing of Social Business (en Creative Marketing and Sales) van de Hogeschool Rotterdam Business School (2017-2022)
- Coördinator Minor Social Marketing (2020)
- Coördinator Fieldlab Digital Economy (2018-2020)
- Oprichter Minor Powerplay (2018)
Coördinator theorie Sociaal Ontwerp (Willem de Kooning Academie) (2016-2018)
Associated Narrative Game Designer (2015 - )
Docent Gamification / Powerplay (2014-2018)
Verbinding met het onderwijs
De onderzoeker is betrokken bij het als coördinator Fieldlab Betekeniseconomie, een minor+ die gaat over het helpen van bedrijven in transitie naar een sociaal rechtvaardige en ecologische samenleving. Topics als “Hoe neem ik als organisatie handelen ten dienste van maatschappelijke problemen serieus?” en “Wie ben ik en welke rol speel ik als professional in een nieuwe samenleving met een andere rol voor de economie?” komen hierin veelvuldig aan bod.
“Mijn doel is om de menselijke maat terug te brengen in grote strategische thema’s. Hoe kunnen organisaties kansen benutten, met voldoende aandacht voor de consequenties op individueel- en groepsniveau?”
Docent-onderzoeker