Menu Zoeken English

Dr. ShengYun (Annie) Yang

Lector Digital Business

Dr. Annie Yang is lector Digital Business bij Kenniscentrum Business Innovation. Haar onderzoek is gericht op de digitalisering van het (Rotterdamse) mkb en welke kansen en barrières deze met zich mee brengt.

Meer informatie

Dr. Shengyun (Annie) Yang

Over de lector


Dr. Shengyun (Annie) Yang is masterscriptiecoach bij de afdeling Technologie en Operations Management, Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Elk studiejaar werkt ze met een cohort masterstudenten van Business Information Management aan een boeiend onderzoek op het gebied van informatiesystemen en management. Voorbeelden van deze projecten zijn de zakelijke implicaties van natuurlijke taalverwerking in het bankwezen, de acceptatie door consumenten van de zero-touch gebruikerservaring, de adoptie van AI-technologieën in organisaties en het ontwerp van incentives van eWOM.

 

Achtergrond


Dr. ShengYun (Annie) Yang is Lector Digital Business bij Kenniscentrum Business Innovation, Hogeschool Rotterdam. Ze behaalde haar Ph.D. van de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Haar onderzoek richt zich op digitale transformatie, datagedreven besluitvorming, prediction markets, e-commerce, smart metering, innovatiemanagement en het inhalen van technologie. Haar werk is gepubliceerd in de Decision Support Systems, European Management Journal, Financial Times, The Case Centre en Ivey.

Voordat ze bij de academische wereld kwam, werkte ze in de auto- en mode-industrie. Sinds 2011 is ze overgestapt naar de informatie-industrie en heeft ze projecten geleid over digitale en datagedreven transformatie voor internationale bedrijven. Deelname aan deze intrigerende en innovatieve projecten heeft haar in staat gesteld een rijke hoeveelheid cases en take-aways van digitale transformatie te verzamelen. De gediversifieerde veldwerkervaringen en een gedegen begrip van de theoretische basis hebben haar ook in staat gesteld een krachtige academische theorie te vertalen naar een praktisch hulpmiddel voor de zakelijke praktijk van digitale transformatie.

Daarnaast is ze Certified Scrum Master (CSM) en actieve Organization and Relationship Systems (ORSC) coach voor digitale transformatie. Met de ambitie om de kloof tussen onderzoek en praktijk te dichten, heeft ze bedrijven en organisaties geholpen om middelen te benutten en resourceplanning te optimaliseren, de efficiëntie van het management te verhogen en de naamsbekendheid in hun doelmarkten te vergroten door haar onderzoeksresultaten te implementeren.

Lectoraat Digital Business


De lectoraat doet actief empirisch onderzoek rond digitale transformatie. Digitale transformatie is een ingewikkeld, uitdagend en evolutionair proces. Het leidt tot veranderingen in bijna elk bedrijfsonderdeel in een organisatie. Digitale transformatie is een veelvoorkomend en onvermijdelijk onderwerp voor organisaties. Ons onderzoek heeft als doel om aan te tonen hoe een organisatie, met name een middelgrote en kleine onderneming (MKB) digitale technologieën en gegevens kan gebruiken om een ​​concurrentievoordeel te creëren. Om zo hun organisatiedoelen na te streven.

De alomtegenwoordige zakelijke behoefte aan digitale transformatie heeft geleid tot de urgentie voor het hoger onderwijs om het gewenste talent op te leiden en dit af ​​te leveren. We hebben specifieke onderzoeksstromen ontwikkeld, zoals big data-volwassenheid, datamonetisering, zakelijke implicaties van (toegepaste) AI, organisatorische digitale geletterdheid en individuele datageletterdheid, en specifieke bijbehorende projecten ontworpen met verschillende studieprogramma's om studenten kennis en vaardigheden te laten opdoen over digitale transformatie.

 

Verbinding met het onderwijs


We hebben nauw samengewerkt met Career Academy, Business IT & Management, International Business en Master in International Supply Chain Management. We introduceren onze onderzoeksthema's en projecten, geven gastcollege's, verzorgen onderzoeks- en scriptieprojecten en brengen externe stagemogelijkheden voor de studenten.

Samen met de studenten en hun begeleiders willen we een integraal beeld krijgen van de digitale transformatie binnen Nederlandse organisaties, zoals de status quo van big data volwassenheid en het gebruik en de impact van AI-technologieën. We proberen ook te onderzoeken en te experimenteren met hoe een organisatie hun digitale data-assets kan gebruiken om hun organisatiedoelen na te streven.

Dr. Shengyun (Annie) Yang gaf gastles aan de minor Fieldlab Leiderschap. De studenten werkten ook aan een opdracht op basis van de case "Data monetisation: A story of Dashmote" om hun kennis en begrip van de theorieën en praktijken van leiderschap in digitale en datagedreven transformatie te versterken.

In het studiejaar 2022-2023 wordt er een nieuwe minor Data-driven Solution opgericht. De minor zal geleid worden door Alfons Looman, een grote onderzoeker in dit lectoraat. Deze minor heeft als doel de onderzoeksresultaten van ons vorige door KIEM gesubsidieerde project "Data Literacy" te realiseren - onze studenten te verbeteren met adequate datacompetenties door onderzoek, onderwijs en bedrijfspraktijken te combineren.

De synthese van onderzoek, onderwijs en bedrijfspraktijken stelt ons in staat om de collectieve wijsheid te realiseren en samen met de toekomst van de wereld een betere en duurzame toekomst te creëren.

Dr. Shengyun (Annie) Yang Lector Digital Business

Openbare les 'Turning Data into Strategic Assets'

Op 17 november 2020 vond de openbare les van Annie Yang plaats. Een online openbare les die via livestream te volgen was.  

Bekijk hier de openbare les

Volg de lector

Op social media

  

Project(en)

Van Dr. ShengYun (Annie) Yang

Publicatie(s)

Van Dr. ShengYun (Annie) Yang
🍪

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Instellen