Meer informatie
Sonja Berkhout-BlankensteinOver de lector
Binnen het kenniscentrum is Sonja Projectleider van het door SIA Raak-MKB gesubsidieerde onderzoek Digging2Serve, waarin de focus ligt op internationaal relatiemanagement in een digitale omgeving. Het onderzoek moet zowel voor medewerkers binnen organisaties als voor studenten toegevoegde waarde hebben. Van belang dus dat beiden betrokken zijn bij dit onderzoek. De kennis die opgedaan wordt uit het onderzoek moet input geven voor het curriculum van de verschillende opleidingen. Voor mkb-bedrijven wordt een tool ontwikkeld om ze te helpen bij het succesvol acteren binnen internationale markten in een digitale omgeving.
Achtergrond
Sonja is na een studie aan de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding gestart als docent gymnastiek bij een middelbare school in Rotterdam. In die periode heeft zij ook de avondstudie commerciële economie aan de HES-Rotterdam afgerond. Met een kleine onderbreking als intercedente bij Randstad Uitzendbureau, is zij uiteindelijk weer in het onderwijs terechtgekomen bij de HES en later HR als docent marketing. Na het behalen van de master strategische marketing aan de TIAS Business school in Tilburg, is zij in 2015 begonnen als onderzoeker bij Kenniscentrum Business Innovation. Zij is ook verbonden aan de opleiding Global Marketing en Sales waarbij zij betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het curriculum.
Onderzoeker
Sonja is betrokken bij het kernthema Digitale economie
Verbinding met het onderwijs
Sonja is naast onderzoeker in KCBI ook verbonden aan de opleiding Global Marketing en Sales als docent en afstudeerbegeleider. Het doen van onderzoek is een essentieel onderdeel binnen deze opleiding. Door de studenten mee te laten werken met het project Digging2Serve verkrijgen zij aan de ene kant meer kennis over het doen van onderzoek en aan de andere kant verdieping en verbreding van de commerciële kennis en vaardigheden. Sonja is binnen de opleiding GMS betrokken bij het domeinteam (team marketing en strategie) dat onderzoek doet naar de relevantie van het curriculum voor nu en in de toekomst. Onderzoek vanuit het kenniscentrum wordt hierin meegenomen.