Meer informatie
Dr. Arie de WildOver de lector
Arie de Wild is bedrijfseconoom en voltooide zijn master aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde aan diezelfde universiteit op het proefschrift ‘Unraveling Risk Appetite’, een gedragseconomisch onderzoek naar de bereidheid van organisaties om risico’s te nemen. Als onderzoeker heeft hij gewerkt bij twee van de voorlopers van het huidige onderzoeksbureau Ecorys en als docent was hij werkzaam bij diverse economische opleidingen van Hogeschool Rotterdam. In 2004 startte hij als onderzoeker bij het voormalige lectoraat Enterprise Risk Management van Hogeschool Rotterdam. Sinds 2012 is Arie de Wild werkzaam bij Kenniscentrum Business Innovation, eerst als lector Gedragseconomie en sinds 2018 als lector Risicomanagement en gedrag.
Achtergrond
Arie de Wild is bedrijfseconoom en voltooide zijn master aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde aan diezelfde universiteit op het proefschrift ‘Unraveling Risk Appetite’, een gedragseconomisch onderzoek naar de bereidheid van organisaties om risico’s te nemen.
Als onderzoeker heeft hij gewerkt bij twee van de voorlopers van het huidige onderzoeksbureau Ecorys en als docent was hij werkzaam bij diverse economische opleidingen van Hogeschool Rotterdam.
In 2004 startte hij als onderzoeker bij het voormalige lectoraat Enterprise Risk Management van Hogeschool Rotterdam. Sinds 2012 is Arie de Wild werkzaam bij Kenniscentrum Business Innovation, eerst als lector Gedragseconomie en sinds 2018 als lector Risicomanagement en gedrag.
Arie is zelfstandig adviseur voor de stichting Certae Solutions. Deze stichting heeft als doel gedragseconomische kennis te valoriseren en heeft als doelgroep overheden en grote organisaties.
Lectoraat Risicomanagement en gedrag
Het lectoraat richt zich op de vraag hoe mkb-bedrijven snel en doelgericht toekomstbestendig kunnen opereren door bedreigingen te beheersen en kansen te benutten.
Uitgangspunt bij dit onderzoek zijn inzichten uit de gedragseconomie. Het onderzoek richt zich op de thema’s vroege signalering, ‘effectuation’ en veerkracht. Door kansen en bedreigingen vroegtijdig te signaleren levert dit mkb-bedrijven de mogelijkheid deze sneller te benutten dan wel te beheersen. Door te leren van de aanpak van succesvolle ondernemers bij het nemen en beheersen van risico (effectuation) leren ondernemers risicomanagement vorm te geven op een manier die past bij het mkb. Ten slotte wordt onderzocht hoe veerkracht van een mkb-bedrijf op een praktische manier kan worden versterkt om negatieve risico’s die zich al hebben gemanifesteerd weer te boven te komen.
Doel
Het doel van het lectoraat is om het mkb praktische handvatten te bieden om zelf risicomanagement vorm te geven met een menselijke maat en op een manier die past bij het mkb.
Verbinding met het onderwijs
Arie betrokken bij de opleidingen Finance & Control en Accountancy
Binnen deze twee opleidingen werven wij specifiek studenten om met ons mee te werken in onderzoek. Via hun begeleiders en andere geïnteresseerde docenten verkennen we vervolgens welke kennis uit ons onderzoek een plek verdient in het curriculum van deze opleidingen.
De impact van ons onderzoek binnen het onderwijs kan zijn dat een van onze artikelen met studenten wordt besproken, dat wij nieuwe kennis via gastcolleges en lesopdrachten bij studenten introduceren of dat onze kennis wordt gebruikt om onderwijs in project-, casus- of spelvorm te voorzien van praktijkcontext. Ieder half jaar overleggen wij met een groep enthousiaste docenten van deze opleidingen welke mogelijkheden voor het maken van impact wij gezamenlijk zien en werken wij die ideeën vervolgens samen uit.
Arie is betrokken bij de minors Risicomanagement & gedrag en Accountant in Business
“Mijn doel is om zo veel mogelijk docenten, studenten en ondernemers te inspireren..”
Lector Risicomanagement en gedrag
Media
Verschenen in de media- Interview - ORGANISATIES EN HUN RISICOBEREIDHEID
- Interview - Gesprekken met docent-onderzoekers over professionalisering en curriculumvernieuwing
- Radio - Het roer om! - 11 juni' 16
- Artikel - E-xamens
- Artikel - Studenten frauderen massaal op examens door digitaal te spieken
- Artikel - Cijfer voor niet-gemaakt tentamen: zelfs docent werkt mee aan fraude
- Artikel - Digitaal spieken neemt hoge vlucht: student appt zich naar zijn diploma
- Artikel - Hoe krijg je risicomanagement levend in je organisatie?