Hij is auteur van diverse boeken, zoals Coachen in het Hoger Beroepsonderwijs en Professionele Gespreksvoering. Hij is als vrijwillig redacteur/auteur verbonden aan het vakblad LoopbaanVisie. Bij Hogeschool Rotterdam is Martin werkzaam geweest als senior beleidsadviseur en docent. Momenteel werkt hij als docent/ontwikkelaar voor de Master Leren & Innoveren en doet hij promotieonderzoek onder auspicien van Peter Ester van Kenniscentrum Business Innovation.
Promotieonderzoek
Martin doet ontwerpgericht onderzoek. Het doel is het opleveren van een programma dat studenten leert om ervaringen die ze opdoen in de (stage)praktijk te vertalen naar aantoonbare, de beroepsinhoud overstijgende, kwaliteiten. Kwaliteiten worden zichtbaar in professioneel handelen. Handelen dat ook een bij uitstek persoonlijke inkleuring heeft. Het programma richt zich daarom ook op het trainen van studenten om kwaliteiten met die persoonlijke inkleur te vertalen in een personal brand. Die persoonlijke inkleuring maakt namelijk de kwaliteit uniek en maakt dat de bezitter ervan zich kan onderscheiden op de arbeidsmarkt van personen met een vergelijkbaar diploma en een gelijksoortige ervaringsachtergrond. Het vermogen je positief te kunnen onderscheiden van anderen is essentieel op de veranderlijke arbeidsmarkt van de 21ste eeuw.