Meer informatie
Amber KoningOver de promovenda
Amber is promovendus binnen het lectoraat Next Strategy, waar ze onderzoek doet naar ambidexteriteit in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe ondernemers en hun teams ambidextere vaardigheden kunnen ontwikkelen en zo bijdragen aan de veerkracht van de organisatie.
Ambidexteriteit gaat over het vermogen van een organisatie om tegelijkertijd nieuwe kansen te verkennen en bestaande processen te verbeteren. Dit is uitdagend, omdat beide activiteiten vaak om verschillende benaderingen vragen. Toch zien we dat bedrijven die hierin slagen, beter bestand zijn tegen veranderingen. En dat is nu extra belangrijk, gezien de vele transities waar we voor staan.
Er is al veel onderzoek gedaan naar ambidexteriteit in grote organisaties, maar er is nog weinig bekend over het bereiken van ambidexteriteit in het MKB. Daarnaast onderzoekt Amber hoe ambidextere vaardigheden kunnen worden ontwikkeld middels onderwijs. Het doel hiervan is om toekomstige young professionals beter voor te bereiden op een steeds veranderende arbeidsmarkt.
Promovenda
Van 2010 tot 2014 volgde Amber de opleiding Sportmarketing & Management aan de Hogeschool Rotterdam. Daarna behaalde ze een diploma in Marketing Communicatie aan de Universiteit van Birmingham in het Verenigd Koninkrijk.
Amber begon haar loopbaan in Cambodja, waar ze lokale ondernemers adviseerde en microkredieten verstrekte, maar verhuisde als snel terug naar Nederland voor een marketingfuctie in de verzekeringswereld. Inmiddels is zij alweer acht jaar een vertrouwd gezicht bij de Rotterdam Business School. Aanvankelijk werkte ze als marketingdocent en later als onderzoeksdocent. Tegenwoordig vervult ze de rol van themacoördinator minoren Leiderschap. Een rol die mooi aansluit bij haar interesse in ondernemerschap en haar onderzoek.
Verbinding met het onderwijs
Amber is betrokken bij diverse RBS interdisciplinaire semester 6 en 7 programma’s gelieerd aan het thema Leiderschap, als docent en ontwikkelaar. "Met mijn onderzoek wil ik later verschillende onderwijsprogramma's versterken door studenten te helpen ambidextere vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast wil ik praktijkvoorbeelden creëren die in het onderwijs kunnen worden gebruikt, zodat studenten kunnen leren van echte dilemma’s." Op deze manier draagt het onderzoek bij aan de verdere ontwikkeling van het thema leiderschap.
Amber is al enkele jaren de coördinator van de minor Risicomanagement & Gedrag waarbij studenten leren risico’s voor ondernemingen te identificeren, te kwantificeren en te mitigeren.
"Ik wil praktijkvoorbeelden creëren die in het onderwijs kunnen worden gebruikt, zodat studenten kunnen leren van echte dilemma’s."
Promovenda