Meer informatie
Nora El MaanniOver de promovenda
Nora is promovenda binnen het lectoraat Business for Societal Transition aan het Kenniscentrum Business Innovation, waar ze onderzoek doet naar spanningen en paradoxen in collaboratieve duurzame businessmodellen. Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe grenswerkers, professionals die op het grensvlak tussen organisaties werken, helpen omgaan met deze paradoxen en spanningen.
De focus ligt op grenswerkers omdat zij vaak degenen zijn die de spanningen binnen de samenwerking ervaren. Zij vertegenwoordigen in het proces de belangen en waarden van hun moederorganisatie (of specifieke business unit) en staan binnen hun moederorganisatie model voor het keteninitiatief. Het succes van het initiatief hangt vaak van hen af.
Er is veel onderzoek gedaan naar paradoxen binnen organisaties, maar er is weinig bekend over de spanningen die voorkomen bij collaboratieve duurzame businessmodellen en hoe men daar adequaat mee om kan gaan. Het doel van het onderzoek is om een methode te ontwikkelen die grenswerkers helpt bij het herkennen van en omgaan met deze spanningen.
Projecten
In samenwerking met changemaker ImpactX en lector Frank Berkers werkt ze aan het KIEM project spanningen in Collaborative Sustainable Business Modelling, een onderzoeksproject gericht op het in kaart brengen van paradoxen en spanningen in muti-actor samenwerkingen op het gebied van duurzaamheid in de high-tech sector.
Promovenda
Nora heeft bedrijfskunde en sociaal- en organisatiepsychologie gestudeerd. Sinds 2017 werkt ze als docent bij de Hogeschool Rotterdam. Ze heeft ruime ervaring in het vernieuwen, doorontwikkelen en verzorgen van contextrijk onderwijs. Dit doet ze graag in samenwerking met anderen, zowel binnen als buiten de HR Business School. Ze sluit aan bij wat er al goed gaat en werkt van daaruit om verandering en verbetering te bewerkstelligen.
Voordat ze bij de hogeschool kwam werken, heeft ze als consultant bij Berenschot gewerkt.
Verbinding met het onderwijs
Nora is betrokken bij diverse interdisciplinaire programma’s op het gebied van betekeniseconomie. Met haar onderzoek hoopt ze handvatten te ontwikkelen om studenten te helpen een 'paradox mindset' te ontwikkelen, wat hen zal helpen beter samen te werken.
"The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time."