Menu
    English

    Sanne Albers

    Promovendus

    Sanne heeft een passie voor hoe historische narratieven evolueren en de samenleving beïnvloeden. Na haar studies Geschiedenis, Chinese taal en Contemporary Asian Studies, werkt ze aan de Hogeschool Rotterdam, waar ze inzichten uit niet-westerse culturen koppelt aan bedrijfs- en economieonderwijs.

    Meer informatie

    Sanne Albers

    Over de promovenda

    Sanne is sinds 2014 werkzaam als docent op de Hogeschool Rotterdam. Bij de opleiding International Business verzorgt ze vakken op het gebied van Ethical Social Responsibility, kritisch denken, onderzoeksvaardigheden en Aziatsche cultuur en maatschappij. 

    Daarnaast is de docent betrokken bij de minor Social Marketing, waar samen met studenten een change product ontworpen wordt om een actueel maatschappelijk of ecologisch probleem aan te kaarten. In haar lessen legt zij de focus op op historische en niet-westerse alternatieve systemen.

    Projecten

    Sanne Albers is bij het KCBI betrokken als postdoconderzoeker op het gebied van economische narratieven. "Praten over economie en business kan nooit neutraal, er liggen altijd bepaalde waardepatronen en narratieven aan ten grondslag." Sanne probeert door middel van kwantitatieve en kwalitatieve analyse de narratieven in kaart te brengen die binnen RBS gecommuniceerd worden in ons onderwijs om zo toe te werken naar toekomstbestendig economieonderwijs. 

    Promovenda

    Sanne Albers behaalde haar bachelor Geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen, leerde Chinese taal in Leiden en Shanghai, en deed vervolgens een master Contemporary Asian Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studie ontwikkelde ze een grote interesse in hoe historische narratieven in de loop der tijd veranderen en hoe deze vaak een weerspiegeling zijn van heersende maatschappelijke opvattingen.

    Na haar studie ging Sanne aan de slag bij de opleiding Trade Management for Asia (inmiddels onderdeel van de opleiding International Business) aan de Hogeschool Rotterdam. Daar ontdekte ze dat haar passie voor geschiedenis en niet-westerse culturen verrassend relevant bleek te zijn voor toekomstige zakenmensen. Om succesvol te zijn moeten zij een diep begrip hebben van andere culturen en contexten. Deze invalshoek komt ook goed van pas bij de minor Social Marketing, waar ze samen met studenten op zoek gaat naar manieren om actuele maatschappelijke en ecologische problemen aan te kaarten. Het verleden kan hierbij dienen als inspiratiebron.

    Naast haar werkzaamheden bij de hogeschool promoveerde ze met een NWO beurs op een onderzoek naar de veranderende historische narratieven in Chinese schoolboeken voor geschiedenis. In haar huidige onderzoek bij het KCBI, waarvoor ze een postdocvoucher van de Hogeschool Rotterdam heeft ontvangen, richt ze zich opnieuw op narratieven, maar ditmaal dichter bij huis: binnen de Rotterdam Business School (RBS). Ze onderzoekt welke onderliggende narratieven de manier vormen waarop er binnen RBS over economie en business wordt gecommuniceerd om zo verder toe te werken naar toekomstbestendig economieonderwijs.

    "Praten over economie en business kan nooit neutraal, er liggen altijd bepaalde waardepatronen en narratieven aan ten grondslag."

    Sanne Albers