Over de lector
Na het afronden van de ingenieursopleiding Architectonisch Ontwerpen is Vrouwe bevlogen geraakt van ontwerponderwijs in het algemeen en activerend onderwijs in het bijzonder. Uitgaande van de leervoorkeuren van de student en de leereffectiviteit van activerende onderwijsmethodes, heeft hij binnen theorieonderwijs in ontwerpopleidingen (materiaal, structuur en constructie) veel geëxperimenteerd met verschillende onderwijsconcepten, zoals workshops, probleem- en project gestuurde onderwijsomgevingen, flipped classroom-concepten en onderwijsleertechnologie.
Deze bevlogenheid bracht hem er ook toe om promotieonderzoek te doen naar conceptueel leren. In dit onderzoek heeft hij meerdere samengestelde onderwijsprogramma’s voor verschillende hogescholen, academies, en universiteiten in binnen- en buitenland onderzocht en ontworpen. Vrouwe is gepromoveerd aan de KU Leuven, Faculteit Architectuur, Campus Sint-Lucas. Door het werken met verschillende hogescholen, konden resultaten en ervaringen van meerdere onderwijsomgevingen vergeleken worden, om zo de validiteit van het onderzoek te ondersteunen. Met deze aanpak heeft hij een brede ervaring in onderzoek en onderwijs binnen verschillende hogescholen en universiteiten opgebouwd en een sterk beeld ontwikkeld over kansen en mogelijkheden van blended onderwijs binnen deze context.