Caroline de Jonge werkt sinds 1990 bij de Hogeschool Rotterdam. Inmiddels 27 jaar daarvan werkzaam bij de opleiding Bedrijfskunde bij de Rotterdam Business School (RBS).
Als hoofddocent didactiek en pedagogiek is zij (mede)verantwoordelijk voor teaminnovaties op dit gebied. Haar officiële onderwijskundige achtergrond komt van de Master Leren en Innoveren, de Leergang Pedagogiek, SKE en de opleiding tot Beeldcoach en Intern trainer.
Caroline neemt het voortouw in haar team om het gedachtengoed van Hoge Verwachtgingen te integreren in de lespraktijk. Daarvoor traint ze twee groepen docenten. Daarnaast gaat ze aan de slag met een implementatie in een cursus in leerjaar 1.
Onderzoek
Door structureel aandacht te geven aan strategie, modus en kwaliteiten van studenten en deze te benoemen binnen de cursus Startende (Bedrijfskundig) Professional, groeit de activiteit en motivatie. Studenten hebben meer moeite bij hun persoonlijke beroepsontwikkeling dan bij kenniscursussen. De voorspelling van Caroline is dat hierdoor de motivatie van docenten net zo hard groeit om coach te zijn in dit traject. Een opwaartse spiraal door hoge verwachtingen.
Haar onderzoek gaat zichtbaar maken wat het effect is op de motivatie van docenten en studenten. De sequentiële interventie-analyses zijn voor deelnemende docenten aan de trainingen een aanmoediging om in dit gedachtengoed te groeien.
Het is een participatief onderzoek met 15 collega’s die in deze cursus lesgeven, en de twee cursushouders die een actieve rol hebben bij de implementatie in lesplannen. Bij dit onderzoek hoort een in de cursus geïntegreerd professionaliseringstraject die Caroline verzorgt tijdens de wekelijkse kalibratiesessies.