Edwin de Vette is lid van de expertisekring bij het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs. Hij is als neerlandicus en docent betrokken bij de tweedegraads lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam. Daar coördineert hij het taalbeleid van de tweedegraads lerarenopleidingen, waarbij niet alleen de academische taalvaadigheidsontwikkeling van de studenten centraal staat, maar ook het uitbreiden van het taalbewust didactisch repertoire van zowel de toekomstige leraren als de lerarenopleiders. In dat kader heeft hij diverse kleinschalige onderzoeken in de onderwijspraktijk van de lerarenopleidingen geïnitieerd. Daarnaast is hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe lerarenopleiding waarbij zowel de bevoegdheden voor de schoolvakken Nederlands en geschiedenis behaald kunnen worden..
Edwin heeft ruim 20 jaar gewerkt in het basisonderwijs en het vmbo. Daarnaast heeft hij zijn master Neerlandistiek gehaald.
Naast zijn werk bij Hogeschool Rotterdam doet bij de Universiteit van Leiden promotieonderzoek naar Saracenen in de middeleeuwse literatuur van de Lage Landen.