Menu
    English

    Gosse Romkes

    Lerarenopleider en onderwijsonderzoeker

    Opleiding en werkervaring

    Gosse Romkes heeft een brede opleiding genoten en is bijzonder geïnteresseerd in het internaliseren van complexe handelingen en gedrag, waaronder het docentgedrag in de klas bij leraren (in opleiding). In eerdere jaren heeft hij diverse rollen en managementfuncties bekleed binnen het Instituut voor Lerarenopleidingen. Tijdens zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Antwerpen verschoof zijn focus naar het leerproces ‘Leren Lesgeven’.

    Tegenwoordig werkt hij als instituutsopleider, onderwijsonderzoeker en coördinerend docent voor de minor ‘Effectief in de Klas’. Zijn promotieonderzoek toont voor tweedegraads leraren in opleiding aan dat meer stage- en opleidingsjaren niet automatisch leiden tot een verfijnder lesgeefrepertoire in de klas. Uit zijn onderzoek blijkt zelfs dat het lesgeefrepertoire van leraren in opleiding halverwege hun opleiding beperkt verder ontwikkelt in de resterende opleidingstijd.

    Onderzoek

    Het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen richt zich op het aanleren van executief docentgedrag. Dit omvat met name het stellen van vragen, het geven van feedback, het ‘slim’ geven van aanwijzingen, en het bieden van leerbevorderende instructies. Samen met collega’s ontwikkelde hij de eerste versie van de Rotterdamse Vragenlijst ‘Hoge Verwachtingen in de Klas’. Deze vragenlijst meet in welke mate een leraar de principes van de didactiek van hoge verwachtingen daadwerkelijk toepast in zijn of haar gedrag in de klas. De vragenlijst, die door leerlingen kan worden ingevuld, nadert zijn voltooiing.

    Na afronding van dit project wil hij vanuit het lectoraat in het profileringsonderwijs van het curriculum voor de tweedegraads lerarenopleidingen interventies ontwikkelen. Deze interventies zijn bedoeld om tweedejaars leraren in opleiding te helpen hun beroepsvaardigheden in de klas substantieel te verbeteren in het tweede deel van hun stage.

    Overige activiteiten

    Gosse is tevens docent-coördinator van de minor ‘Effectief in de Klas’, een samenwerking tussen de lectoraten Didactiek en Pedagogiek. Deze minor bouwt voort op de inzichten die zijn ontstaan uit zijn promotieonderzoek, waarbij het principe van Focusleren centraal staat.