Het onderzoek dat Karin doet gaat over onderwijspraktijken die bijdragen aan deze vormingsopdracht. Vorming vraagt van de docent dat deze leerlingen in staat stelt in toenemende mate zelfstandig te denken en te handelen en daar ook verantwoordelijkheid voor te kunnen en willen nemen (Janssen et al., 2024). Het onderzoek richt zich in de eerste fase op de perspectieven van studenten. Hoe ervaren studenten de vormende praktijken in het onderwijs van hun docenten aan de lerarenopleiding? De uitkomsten van het onderzoek geven lerarenopleiders waardevolle inzichten in onderwijspraktijken die studenten als vormend ervaren.
Karin heeft na haar master bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam de eerstegraads lerarenopleidingen algemene economie en bedrijfseconomie afgerond. Daarnaast heeft zij in 2014 een tweedegraads onderwijsbevoegdheid voor geschiedenis behaald aan Driestar Hogeschool in Gouda. Karin is tijdens en na haar studie aan de Erasmus Universiteit jarenlang leraar geweest in het voortgezet onderwijs. Daarna heeft zij enkele jaren gewerkt bij Stichting Woord en Daad, een non-profitorganisatie die zich onder andere richt op de verbetering van onderwijskwaliteit in kansarme regio’s in het mondiale zuiden. In 2010 maakte Karin de overstap naar Hogeschool Rotterdam, waar zij begon als docent economische vakken bij de Willem de Kooning Academie, waarna zij in 2014 de keuze maakte om lerarenopleider economie te worden bij het Instituut voor Lerarenopleidingen.
In haar vrije tijd reist en leest Karin graag, volgt zij regelmatig cursussen filosofie en is bestuurslid van Stichting Loods 24 en Joods Kindermonument en van Stichting Inloophuis de Paraplu. Door de vele ontmoetingen en ervaringen wereldwijd met mensen en hoe mensen samenleven, is zij zich steeds meer bewust geworden van het belang van vorming om betekenisvol samenleven te bevorderen.