Marjolijn Schouten is als hoofddocent Diversiteit en versterking identiteit werkzaam bij de opleiding Social Work. Als onderwijsvernieuwer richt zij zich op de ontwikkeling van vernieuwende onderwijsvormen waarbij over grenzen heen, in dialoog met studenten, onderwijsprofessionele en externe partners, samen wordt gewerkt aan maatschappelijke vraagstukken. Centraal staat hierbij dialoog en wederkerigheid in leren als belangrijke (voor)waarden om te komen tot een meer inclusieve en rechtvaardige samenleving.
Specifieke focusgebieden:
- het realiseren van studentgericht onderwijs waarbij studenten als gelijkwaardige partners worden gezien, alle stemmen gehoord worden en een inclusieve leer- en samenwerkingscultuur een belangrijke pijler is;
- het gelijkwaardig waarderen en benutten van verschillende typen kennisbronnen;
- het ontwikkelen van een leercultuur met bijzondere aandacht voor handelingsverlegenheid bij docenten op het gebied van: a) relationaliteit, wederkerigheid en empathie, b) studentenwelzijn, inclusief onderwijs c) transdisciplinair samenwerken en leren d) perspectiefwisseling: het kunnen verplaatsen in anderen, diversiteit in perspectieven en wereldbeelden.
Opleiding
Marjolijn Schouten is haar loopbaan gestart met de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening en heeft vervolgens in deeltijd een combinatiestudie van Sociale Psychologie en Culturele Antropologie aan de Universiteit Leiden (Bachelor) gevolgd.
In 2016 rondde zij de masterspecialisatie Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid aan de Erasmus Universiteit (2016) af. Momenteel is zij bezig met de voorbereidingen voor een promotieonderzoek naar inclusieve transformatieve student-docentpartnerschappen in het hoger onderwijs.
Werkervaring
Tijdens haar universitaire studie in Leiden werkte Marjolijn als interviewer en leefwereldonderzoeker mee aan diverse onderzoeksprojecten rondom sociaal kwetsbare groepen mensen.
Sinds 2005 is Marjolijn als docent werkzaam binnen het Instituut van Sociale Opleidingen (ISO). Afgelopen jaren vervulde ze, naast het lesgeven en het ontwikkelen van onderwijs, diverse coördinerende taken, waaronder de coördinatie van de minor+ App je Happy (onderdeel van een verkregen Senior Fellows Comenius Beurs). Ook was zij initiatiefnemer van diverse experimenten op het gebied van inclusief onderwijs en het versterken van Student Voice in onderwijs, onderzoek en beleid. Zij is momenteel projectlid van Safe & Brave, een onderwijsinnovatie waarbij studenten, docenten, praktijkbegeleiders en onderzoekers middels kritisch-participatief actieonderzoek aan evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen werken.
Na het afronden van de masterspecialisatie was Marjolijn drie jaar werkzaam bij de masteropleiding Pedagogiek als docent en afstudeerbegeleider. Sinds 2018 is zij als docent-onderzoeker bij Kenniscentrum Talentontwikkeling betrokken bij participatief actieonderzoeksprojecten gericht op het bevorderen van (jeugd)participatie van diverse doelgroepen in onderwijs, onderzoek, jeugdhulp en beleid.