Opleiding en werkervaring
Marloes studeerde Communicatiewetenschappen (BA) en Jeugdliteratuurwetenschappen (MA) aan de Universiteit van Tilburg en behaalde vervolgens haar eerstegraadsbevoegdheid als docent Nederlands. Tussen 2014 en 2018 werkte ze aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze onderzoek deed naar de effecten van dialogisch literatuuronderwijs op het zelfinzicht en sociaal inzicht van jongeren. In mei 2019 resulteerde dit in de verdediging van haar proefschrift, getiteld The story, the self, the other: developing insight into human nature in the literature classroom.
Na haar promotie werkte ze korte tijd als postdoctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit en lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Amsterdam, totdat ze in september 2019 dichter bij huis kwam werken aan Hogeschool Rotterdam. Bij de opleiding Nederlands houdt ze zich vooral bezig met de leerlijn Fictie. Met een subsidie van WERKplaats Taal doet ze onder de noemer Focus op lezen sinds 2022 onderzoek naar het leesgedrag, de belezenheid en literaire competentie van studenten Nederlands en verkent ze wat de opleiding kan doen om het lezen onder studenten te bevorderen. Het grootschaligere postdoc-project Lezen en laten lezen sluit hierbij aan.
Nevenactiviteiten
Naast haar werkzaamheden als lerarenopleider en onderzoeker werkt Marloes met enkele coauteurs aan een nieuw handboek literatuurdidactiek, dat zal worden uitgegeven bij Coutinho.