Monique ontwierp de methodiek Klasse-gesprek en schreef samen met Mieke de Wit het boek Kairos in de klas. Pedagogiek met hart, hoofd, handen en voeten. In dit boek is de rijke pedagogische literatuur praktisch bruikbaar en inzetbaar gemaakt voor leraren (in opleiding), zodat zij beter toegerust voor de klas staan. Door de literatuur handen en voeten te geven, leren leraren te spelen met de pedagogiek.De auteurs moedigen je daarbij aan om je eigen weg te vinden, je eigen vragen te stellen, je eigen fantasie te gebruiken en je eigen manier te vinden om in contact te blijven met wat jou aan het hart gaat. Kairos is de personificatie van het geschikte moment, het moment dat ertoe doet. Kairos verschijnt als een les op rolletjes loopt, als jouw ritme dat met dat van je leerlingen samenvalt, als je jezelf verbaast over de treffende voorbeelden die je opeens uit je mouw weet te schudden, als de leerlingen na de les blijven hangen, omdat ze niet weg willen uit de sfeer. Kairos verschijnt en je weet: 'Hiervoor ben ik het onderwijs in gegaan.'
Kairos kan toevallig langs komen fladderen. De opzet van het boek is om het toeval een handje te helpen.
Samen met lector Ellen Klatter en pedagoog/onderzoeker Wouter Pols werkte Monique aan het project Pedagogische Empowerment in het middelbaar beroepsonderwijs: een onderzoeks- en begeleidingstraject gericht op docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Het gaat hierbij om de pedagogische cultuur en de pedagogische houding van de leraren in het beroepsonderwijs. Monique neemt deel aan Werkverband Beroepsonderwijs en begeleidt de leergang Beroepspedagogiek met Andrea Bleijleven van het Noorderpoort College in Groningen. Daarnaast begeleidt zij de trajecten Verdiepende Pedagogiek binnen HR Academie.
Monique was programmaleider Excellent Onderwijs bij Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie van Hogeschool Rotterdam en ze was betrokken bij de Master Leren en Innoveren van de hogeschool. Met voormalig lector Piet Boekhoud begeleidde zij docententeams van verschillende ROC’s in het land. Doel: bewustwording van hun pedagogische kwaliteit en werken aan een pedagogisch klimaat.
Voor haar loopbaan bij Hogeschool Rotterdam was Monique docent, medewerker en coördinator bij verschillende organisaties in de kunst- en cultuursector.
In de media
- Interview in Profielen 'Docenten zijn ook gewoon mensen'
- ‘Onderwijs is ingrijpen in het leven van een ander. Verdiep je hierin’
- In gesprek met Monique van den Heuvel
- Over pandemisch onderwijs: ‘De reden dat ik voor het leraarschap heb gekozen, ben ik kwijt.’
- Klasse-Gesprek: de onmiddellijkheid van het leraarschap
- Docenten na leertraject Verdiepende Pedagogiek: “We zijn nu bewust bekwaam”
- ‘Onderwijs is ingrijpen in het leven van een ander. Verdiep je hierin’
- De pedagogische verlegenheid achter je laten