Shyro is de afgelopen vijf jaar vakgroepcoördinator geweest van de Lerarenopleiding Natuurkunde. Hier heeft hij gezorgd voor de implementatie van Didactisch Coachen (ook wel de didactiek van hoge verwachtingen) en was hij verantwoordelijk voor de herziening van het meetinstrument, interventie-en sequentieanalyse, om hoge verwachtingen gedrag te meten. Verder is Shyro betrokken bij de ontwikkeling van een vragenlijst voor leerlingen om het hoge verwachtingen-gedrag van leren te kunnen meten en is hij verantwoordelijk voor het opbouwen van een (anonieme) databank waarin interventie-en sequentieanalyses in worden verzameld.
Onderzoek
Shyro heeft initieel onderzoek gedaan naar de invloed van het visualiseren van leerinhouden, door studenten van verschillende lerarenopleiding op de mate van vragen stellen en feedback geven door leraren. Op het moment is hij een aanvraag aan het schrijven voor een promotieonderzoek, wat zich richt op de ontwikkeling van leraren die de training Didactisch Coachen volgen. Hier hoopt hij antwoord te geven op de vraag: wat is het effect, gezien van een interventie- en sequentieanalyse en leerlingenvragenlijst, van de training didactisch coachen op het hoge verwachting gedrag van de leraren in het voortgezet onderwijs? En welke kenmerken van de leraren spelen een rol in dit effect?