Foto: Darice de Cuba
Na haar masteropleiding Culturele Antropologie werkte Sofie bij verschillende publieke instellingen en non-profit organisaties zoals de gemeente Utrecht, Critical Mass en PAX voor vrede. Burgerparticipatie en gezamenlijk leren was daarin een rode draad. Sinds 2014 zet ze haar kennis en ervaring in voor de Hogeschool Rotterdam bij de Engelstalige bacheloropleiding International Business en sinds 2021 bij MLI. Met verschillende cursussen en projecten verdiepte ze zich in pedagogisch tact en vraagstukken rond diversiteit en inclusiviteit. Voor onderzoek naar deze laatste onderwerpen verwierf Sofie in 2019 de NWO Promotiebeurs voor leraren.
In haar promotieonderzoek “Uitsluitend goed onderwijs: etnografisch onderzoek naar de (on)mogelijkheid van een inclusieve pedagogiek” onderzoekt Sofie wat de ervaringen zijn van docenten in het hoger onderwijs die hun onderwijs meer inclusief willen maken. Uit de literatuur en praktijk blijkt dat er vaak sprake is van weerstand rond dit thema. Hoe gaan deze docenten daarmee om en op welke manier geven ze vorm aan de wens van henzelf en hun onderwijsinstelling om diversiteit te erkennen en inclusiviteit te versterken?
In het kwalitatieve onderzoek volgde Sofie een schooljaar lang een aantal docenten in hun doen en laten. Met informele gesprekken tijdens en rond het lesgeven, participerende observatie in vergaderingen en bijeenkomsten en een-op-een interviews kon ze optekenen wat de docenten beweegt, hoe ze betekenis geven aan diversiteit en inclusiviteit in het hoger onderwijs en op welke manier ze dit in hun dagelijkse praktijk vormgeven.
Sofie voert dit onderzoek uit bij de afdeling Culturele Antropologie aan Universiteit Utrecht. De afronding van het promotieonderzoek is beoogd in 2025.