Tamar studeerde in 1997 af als taalkundige aan de Universiteit Leiden, werkte daarna achtereenvolgens als taalkundige aan de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut. Van 2000 tot 2020 was zij lerarenopleider en docent Nederlands en taaldidactiek aan de pabo HR, waar ze het grootste deel van die tijd verantwoordelijk was voor taalbeleid en de vakgroep Taal. Ze is co-auteur van de Landelijke Kennisbasis Nederlands voor de pabo (2009) en was lid van de werkgroep die leidde tot de Taalunie-publicatie De Taalcompetente Leraar (2020).
Tamar Israël
Taalonderwijsadviseur
Tamar is lid van de expertisekring Taalbewust hoger onderwijs. Zij werkt daar mee aan het ophalen van relevante kennis via taalonderwijsexperimenten met opleidingen en verbindt taalonderwijsadvies met kennis uit het lectoraat. Tamar werkt namelijk ook als onderwijsadviseur voor Taal & Toelating, met als doel opleidingen te helpen taalonderwijs te integreren in hun curriculum en is mede-projectleider van WERKplaats Taal. Als coördinator van de werkgroep Taalontwikkelend Lesgeven (TOL) zorgt ze voor TOL-trainingen bij HR-academie en ze is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Master Taalbewust Leren. Met haar haar werkzaamheden richt ze zich op het vergroten van het taalbewustzijn bij leren en werk daarbij aan verbinding tussen opleidingen, verschillende adviseurs en kenniscentrum Talentontwikkeling.