De werkwijze van het lectoraat bestond uit het in kaart brengen van exemplarische verhalen. Hierbij richtte het lectoraat zich op de verhalen waarin op een kritisch reflectieve wijze een analyse is gemaakt van de relatie tussen professionals, jongeren en andere betrokken partijen. De verhalen zijn exemplarisch doordat ze via de beschrijving van individuele ervaringen de structurele patronen van uitsluiting zichtbaar maakten ter bevordering van inclusie. In het verlengde hiervan richtte het lectoraat zich tevens op de wijze waarop vorm en inhoud van politieke, sociale, culturele als educatieve factoren zich op een vakkundige en inclusieve wijze konden ontwikkelen.
Het onderzoek binnen dit lectoraat was narratief politiek-filosofisch van aard en geïnspireerd door intersectioneel denken. Vanuit dit denken is de nadruk niet gelegd op een vorm van belemmeringen maar eerder op de impact van de relatie tussen meerdere vormen van uitsluiting. In dit lectoraat is, in samenwerking met professionals en jongeren, tools aangekaart ter bevordering van intersectioneel inclusief stedelijke leven.
Onderzoekslijn
Het onderzoeksprogramma van Rahimy is ingebed in beide onderzoekslijnen Inclusie en Optimalisering Leerprocessen van Kenniscentrum Talentontwikkeling.
'Onderzoek naar een ander heeft vaak de pretentie om een heldere schets te geven van die ander. Waar ik voor pleit … is bescheidenheid. Een bescheiden toegang tot een ander verhaal, wetende dat het niet aan mij is om een ander mens te definiëren.'
lector Sense of Belonging