Na zijn lerarenopleiding heeft de Groot opleidingskunde in Leiden gestudeerd. Drie dagen per week is hij werkzaam als beleidsadviseur vanuit de dienst Onderwijs en Kwaliteit (O&K) bij het Instituut voor Lerarenopleidingen (IVL) van Hogeschool Rotterdam. Zijn expertises zijn: adviesvaardigheden, visitatie en accreditatie, kwaliteitszorg en -management, onderwijsmanagement, strategisch instituuts- en opleidingsbeleid, procesmanagement, internationaal benchmarken, projectmanagement en opleidingsrendement.
Promotieonderzoek
In verschillende recente onderzoeken staat diversiteit in het grootstedelijk onderwijs centraal. Steeds wordt de vraag gesteld hoe ze met verschillen tussen leerlingen moeten omgaan, scholen willen voor al hun leerlingen een goede kwaliteit onderwijs bieden.
De laatste jaren is echter nog weinig onderzoek uitgevoerd naar de interventies van schoolleiders in het primair onderwijs, in het kader van diversiteitbeleid om de leerkansen van leerlingen te optimaliseren en welke strategieën hiervoor effectief zijn. Het onderzoek richt zich op dit gemis: Welke specifieke interventies voeren schoolleiders in het primair onderwijs binnen de school uit in het kader van diversiteitbeleid, om optimale leerkansen te creëren voor alle leerlingen, welke innovatiestrategieën gebruiken ze hiervoor en in hoeverre en waarom zijn deze strategieën effectief?
Het doel van dit onderzoek is inzicht te verwerven in welke specifieke interventies schoolleiders in het primair onderwijs op hun school uitvoeren om voor alle leerlingen optimale leerkansen te bewerkstelligen.
Dit onderzoek wil ook wetenschappelijk, evidence based praktijkgerichte adviezen en handreikingen bieden en begeleiding voor succesvolle innovatie met betrekking tot diversiteit in het onderwijs op een aantal basisscholen in Rotterdam en/of de Rotterdamse regio voor de verhoging van de kwaliteit van het onderwijs voor optimale leerkansen.
Het onderzoek bestaat uit drie studies:
- In Studie 1 worden schoolleiders in Rotterdam en/of de Rotterdamse regio geïnterviewd over een onderwijsvernieuwing die zij hebben geïmplementeerd op hun school in het kader van het omgaan met verschillen tussen leerlingen, diversiteitbeleid
- In Studie 2 wordt naar aanleiding van de verzamelde gegevens uit Studie 1 en literatuuronderzoek een vragenlijst uitgezet bij schoolleiders van de AVS en de NSA in de G4; de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze vragenlijst moet dieper en breder inzicht geven in hoe schoolleiders in de grote steden omgaan met onderwijsvernieuwingen op diversiteit op hun school. Tevens moeten de resultaten van deze vragenlijst handvatten geven voor Studie 3
- In Studie 3 worden drie scholen in Rotterdam en/of de Rotterdamse regio gedurende een lange periode (een a twee jaar) gevolgd, van initiatie tot implementatie van hun onderwijsvernieuwing op diversiteit het beleid (casestudie, empirisch comparatief onderzoek)