Lectoraat Disability Studies

Het lectoraat doet onderzoek naar wat participatie betekent voor mensen met beperkingen, wat er voor participatie nodig is en hoe de participatiesamenleving in de praktijk uitpakt.

Over het lectoraat

Het lectoraat doet onderzoek naar wat participatie in de zorg en samenleving betekent voor mensen voor wie participatie niet vanzelfsprekend is, wat er voor participatie nodig is en hoe de participatiesamenleving in de praktijk uitpakt. Het vakgebied Disability Studies bekijkt dit vraagstuk te bekijken vanuit de ervaringswereld en kennis van de mensen die het betreft. Het maatschappelijk belang daarvan is groot, wil werkelijk iedereen de kans krijgen om erbij te horen in de samenleving.

Studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam worden in het onderzoek van het lectoraat betrokken en de resultaten dragen bij tot verdere ontwikkeling van het beroepsonderwijs.

• Disability Studies in Nederland
  • Belangenverenigingen, zoals Ieder(in), LFB, ExPex, Zorgbelang
  • Gemeente Rotterdam, Rotterdam Onbeperkt
  • Huis van Erasmus
  • Organisaties zoals Pameijer, ASVZ, MIDDIN, GGZ Delfland
  • Andere hogescholen en kenniscentra, zoals Hogeschool van Amsterdam (HvA), Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), De Haagse Hogeschool (HHS), Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
  • Erasmus Universiteit, Rotterdam, ESHPM, Universiteit voor Humanistiek
  • Theater Babel, Rotterdam, ArtEZ, Klare Taal, Special Arts
  • Platformen zoals Patientverhalen | Erasmus University Library | Erasmus University Rotterdam (eur.nl) en Kennisnetwerk patientenparticipatie.

Medewerkers

Aangesloten bij dit lectoraat