Als ontwikkelaar en cursushouder van de lijn 'Ervaringsgericht leren in de zorg in het derde leerjaar' staat voor haar werken aan bewust-zijn en veerkracht van de student centraal. Duiken in je handelingsverlegenheid, wat kan je daar uit leren, persoonsgerichte communicatie wat is dat nou echt? Hoe draagt verbinding met jezelf en anderen daar aan bij? Júist als het moeilijk wordt zoals bij palliatieve psychosociale zorg of gedrag dat je niet begrijpt of als lastig ervaart.
Binnen het onderzoeksprogramma SPRiNG-sterk gestart in de zorg is zij betrokken als Trainer Verbindend Communiceren bij het promotieonderzoek van Ellen Bakker. Daarnaast werkt zij aan mee in de SPRiNG-implementatieprojecten.
Susan haalt ook input uit eerdere werk en ervaring op de Hogeschool als Hoofddocent op het thema Zelfmanagement (2012-2015) en als senioronderzoeker in de onderzoekslijn zelfmanagement & participatie (2004-2012) bij het Kenniscentrum Zorginnovatie (o.a Onderzoeksprogramma Op Eigen Benen (www.opeigenbenen.nu), TransitieNet, Camp Cool, SPIL en NURSE-CC : NUrsing Research into Self-management and Empowerment in Chronic Care), lectoraat Transities in Zorg (2004-2012) en docent bij de Master Advanced Nursing Practice (Ketenzorg, Zelfmanagement).
Susan studeerde in 1995 af als gezondheidswetenschapper (Bewegingswetenschappen en Gezondheidsbevordering & Preventie) aan de Universiteit Maastricht. Susan deed van 1997-2002 haar promotieonderzoek naar ‘de kwaliteit van indicatiestelling voor hulpmiddelen en voorzieningen voor mensen met een chronische aandoening’ bij het Julius Centrum voor Patiëntgebonden onderzoek en Huisartsgeneeskunde. Zij ronde toen ook de masteropleiding Health Services Research bij het NIHES in Rotterdam af.