Promotieonderzoek
Ewa verricht haar promotieonderzoek naar de effectiviteit van een serious game voor jongeren met autismeproblematiek, tijdens de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Het doel is om te bestuderen of deze jeugdigen zo beter kunnen omgaan met alle veranderingen op de nieuwe school, beter zullen presteren en zich prettiger voelen op school en in contact met hun klasgenoten. Haar promotieonderzoek is ingebed in het project FLOW.
Binnen FLOW wordt tevens een professionaliseringsmodule voor onderwijsbegeleiders en andere sociale professionals ontwikkeld. Deze professionals kunnen hiermee worden getraind om leerkrachten en mentoren te begeleiden bij de transfer van wat jongeren binnen de game oefenen. Daarnaast leren ze p.o. en v.o.-docenten naar hun eigen pedagogische aanpak en interacties met jongeren met autismeproblemen kijken.
Wanneer deze integrale aanpak effectief blijkt, zal Ewa de verworven kennisbasis met betrekking tot eHealth-toepassingen voor jongeren met autismeproblemen in het onderwijs in de curricula van Hogeschool Rotterdam (Instituut voor Sociale Opleidingen, Instituut voor Lerarenopleidingen, Instituut voor Gezondheidszorg) integreren. Daarnaast zal Ewa een train-de-trainer module ontwikkelen met behulp waarvan de staf van deze opleidingsinstituten sociale professionals-in-opleiding kan trainen om de serious game binnen diverse onderwijscontexten op effectieve wijze te leren implementeren.
Promotor: Prof. Dr. F.C. Verhulst
Co-promotoren: Dr. P. Vuijk en Dr. K. Greaves-Lord