Tekst: redactie Hogeschool Rotterdam
Tijdens de Jaaropening van Hogeschool Rotterdam werden de Toekomstmakers Awards en Toekomstmakers Beurs uitgereikt aan onderzoek waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld samenwerken.
De Toekomstmakers Awards en Beurs werden dit jaar voor het eerst uitgereikt. Er werden al langer prijzen voor onderzoek en een beurs uitgereikt tijdens de Jaaropening, maar nu Hogeschool Rotterdam de slogan ‘Overtref Jezelf’ heeft ingeruild voor ‘Toekomstmakers’, kregen de prijzen en beurs een nieuwe naam. De Awards werden dinsdag uitgereikt door College van Bestuur-leden Wijnand van den Brink en Hanneke Reuling.
De awards werden na uitgebreid juryberaad toegekend aan projecten waarin onderzoek, onderwijs en het werkveld samenwerken aan minstens één van de vier maatschappelijke opgaven, zoals beschreven in de Strategische Agenda van Hogeschool Rotterdam. Een prijs voor iedere opgave waar Hogeschool Rotterdam voor staat: toekomstbestendige economie, duurzame delta, vitale gemeenschap en slimme sociale stad.
Toekomstmakers Awards Slimme Sociale Stad
‘App je Happy’, zo heet het project dat de Toekomstmakers Award voor de opgave Slimme Sociale Stad heeft gewonnen. Het project richt zich op de ontwikkeling van e-Health toepassingen binnen de jeugdhulp en het onderwijs. Studenten uit verschillende disciplines werken samen aan het ontwerpen en implementeren van digitale interventies, zoals serious games en apps, voor jongeren met psychische problemen. Het project is een samenwerking van Instituut voor Sociale Opleidingen, Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, Kenniscentrum Talentontwikkeling, Kenniscentrum Zorginnovatie en Kenniscentrum Creating 010. De jury roemde vooral “de krachtige verbinding van onderwijs en onderzoek die de expertise van studenten en docenten uit verschillende opleidingen combineert". Student Romy van de Graaf nam - met medestudenten - de prijs in ontvangst.
Lees hier het complete bericht met alle winnaars van de Toekomstmakers Award
Inspiratiebundel
Een van de doelen van App je Happy is het ontwikkelen van vernieuwend onderwijs waarin studenten én docenten van Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) samen met maatschappelijke partners werken aan technologische innovaties in het sociale domein. Studenten krijgen hierdoor de kans om competenties voor innoverend en transdisciplinair handelen te ontwikkelen
Docent-onderzoekers Marjolijn Schouten en Joke Mulder schrijven samen de inspiratiebundel: Cross-over creativiteit: Leren en co-creëren in een fieldlab. In de bundel vertellen zij over (leer)ervaringen en perspectieven van betrokkenen in het cross-disciplinaire fieldlab van de minor+ App je Happy, ondersteund met theorie. Centraal hierin staat het leren en werken over de grenzen van disciplines, culturen en maatschappelijke partners in een context waarin sociale en technologische innovatie plaatsvindt.
Relatief veel aandacht in deze bundel gaat uit naar Design Thinking als onderwijskundige én probleemoplossing benadering, en participatieve manieren waarop collectieve creativiteit en kennis ontwikkeld kunnen worden.
De bundel is een uitnodiging voor docenten, onderzoekers en andere geïnteresseerden die werken op het snijvlak van zorg, welzijn en maatschappij om samen met studenten en praktijkpartners te experimenteren met een meer ontwerpgerichte mindset en co-creatieve aanpak als onderdeel van (sociale) innovatie.
Download de inspiratiebundel: Cross-over creativiteit: Leren en co-creëren in een fieldlab.