De regionale impact van Hogescholen krijgt voor een belangrijk deel vorm door de opleiding van nieuw talent voor opkomende bedrijfstakken en sectoren. Dat geldt bijvoorbeeld voor het domein creative technologies waar het gaat om ontwerpen, presenteren, communiceren en vormgeven met nieuwe technologieën. Studenten worden opgeleid voor banen in de creatieve industrie en ICT.
Isabella Voskuyl en Paul Rutten, beiden verbonden aan het Kenniscentrum Creating 010, doen onderzoek naar de positie van de afgestudeerden van de opleidingen Communicatie en Multimediadesign en Communicatie, Media en Games Technologie (voorheen Mediatechnologie) op de arbeidsmarkt, onder meer in de Rotterdamse Regio. Beide opleidingen worden aangeboden door Het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) van Hogeschool Rotterdam. Ze presenteerden hun eerste bevindingen op 27 juni j.l. op de jaarlijkse conferentie Regionale Impact van Hogescholen die ditmaal bij de Hogeschool van Amsterdam werd gehouden.
Bijdragen aan ontwikkeling
De onderzoekers analyseerden de LinkedIn profielen van bijna zeshonderd afgestudeerden Communicatie en Multimedia Design (CMD) en een kleine 250 afgestudeerden van de opleiding Communicatie, Media and Games Technology (CMGT) uit de periode 2007-2017. De onderzoekers gingen na bij welke bedrijven en sectoren de alumni van deze opleidingen emplooi vinden en hoe ze daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van bedrijven en sectoren. CMD’ers en CMGT’ers zijn relevant voor creatieve sector, inclusief ICT. Zij leveren momenteel een positieve bijdrage aan de economische ontwikkeling van de Rotterdamse regio, die zich steeds meer ontwikkeld van een vooral op de haven gebaseerde naar een ook op consumenten en diensten gebaseerde economie. Daarnaast vinden ze emplooi als creatief professional in buiten de creatieve sector. In dat verband wordt we ook wel gesproken van embedded creativity
Werkloosheid bijzonder laag
Het onderzoek laat zien laten zien dat, anders dan bij veel andere professionals met een creatieve opleiding, de werkloosheid bijzonder laag is. Van de CMD’ers is 99 en van de CMGT’ers 98 procent aan het werk. Van de afgestudeerde CMD’ers werkt ruim een derde in de Regio Rotterdam (35,2 procent), voor de CMGT’ers is dat zelfs 45 procent. Het bedrijf dat de meeste CMD’ers van de Hogeschool Rotterdam in dienst heeft is Tam Tam, voor CMGT’ers is dat Hoppinger.
Designers en developers
Dat de kennis, vaardigheden en competenties van CMD’ers en CMGT’ers niet een-op-een op een voor een gespecificeerd beroep opleiden blijkt uit de functieaanduidingen die de afgestudeerden op hun profielen vermelden. In 2017 telden de onderzoekers 246 verschillende aanduiding voor op een totaal van 597 CMD’ers en 96 verschillende voor 245 CMGT’ers. CMD’ers noemen zich het vaakst designer, voor CMGT’ers is dat developer. Het verschil tussen de meer op ontwerp gerichte CMD’ers en de meer op technologie georiënteerde CMGT’ers blijkt ook uit de soort bedrijven en instellingen waar ze terechtkomen. Er is echter ook sprake van een grote overlap. Vanuit beide opleidingen komen de afgestudeerden vaak terecht bij digital design bureaus.