Menu
    English

    Diversiteit & inclusiviteit en blended onderwijs: wat zijn de raakvlakken van onze twee nieuwe lectoraten?

    Bij Hogeschool Rotterdam staan diversiteit en inclusiviteit hoog op de beleidsagenda en er gebeurt dan ook veel op dit gebied. Onlangs is Bregje Termeer gestart als lector Diversiteit en Inclusiviteit. Zij gaat de komende tijd in gesprek met verschillende actoren binnen de hogeschool die bezig zijn met dit thema en verwerkt de uitkomsten hiervan in haar onderzoeksprogramma. Ivo Vrouwe is naast lector Docentprofessionalisering en blended onderwijs ook docent en in die hoedanigheid óók bezig met inclusie. Bij beide lectoren staan de student en studentsucces centraal.

    Foto: Hans Tak

    “Blended onderwijs is geen doel maar een middel. Ik probeer met blended onderwijs aan te sluiten op de leerbehoeftes en leervoorkeuren van de moderne student en die effectief te ondersteunen binnen het onderwijs”, legt Ivo uit. Om studenten tegemoet te komen in hun constante drive op hun telefoon te willen kijken bijvoorbeeld, maakt hij gebruik van kennisclips, films en reflectietools die studenten in hun eigen tempo kunnen  behandelen om de lessen te  verwerken. In het uur focustijd dat overblijft van de drie uur waarin studenten in de klas samen actief werken, bestaat dan de afspraak ‘telefoons weg’.

    “We moeten voorkomen dat studenten door online onderwijs buiten de boot vallen."

    Ivo Vrouwe Lector Docentprofessionalisering en blended onderwijs

    Belonging

    Bregje gaat vanuit haar lectoraat onderzoek doen naar in- en uitsluitingsprocessen die te maken hebben met diversiteit & inclusie. Hierbij ziet ze het thema van belonging in relatie tot macht en identiteit, als een interessante invalshoek voor onderzoek. “Ik ben vooral geïnteresseerd in hoeverre diversiteit en inclusiviteit een rol spelen in studentsucces. Handelen docenten bijvoorbeeld voldoende divers sensitief en kunnen we dat zo nodig vergroten? En wat voor effect heeft dat op studentsucces en uitval?”, aldus Bregje. Ivo merkt in zijn onderwijsontwerp dat belonging een grote rol speelt: “We moeten voorkomen dat studenten door online onderwijs buiten de boot vallen. Sommige studenten zijn digitaal minder vaardig of beschikken niet over een laptop of de benodigde software. We willen natuurlijk niet dat deze studenten onzichtbaar worden of op een gegeven moment zelfs kwijtraken.” Het elkaar blijven zien is dus van cruciaal belang. “Als we gaan ontwikkelen richting die blended leeromgeving, is het socialisatieaspect iets wat we heel erg in het oog moeten houden”, vervolgt Ivo.

    Daarin zien Bregje en Ivo dan ook een mogelijke samenwerking van hun lectoraten. Bregje: “Ik zou het wel interessant vinden om te onderzoeken voor wie blended onderwijs voordeel heeft en voor wie niet en wie we allemaal op de radar hebben. Ik zou hiervoor in gesprek gaan met de studenten van Ivo en ook met studenten van andere instituten en proberen patronen te ontdekken in hun ervaringen rondom in- en uitsluiting op de hogeschool.”