De afgelopen jaren waarschuwde de Inspectie van het Onderwijs voor de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs: leerlingen en studenten met laagopgeleide ouders en een migratieachtergrond hebben stelselmatig minder kans op schoolsucces. Dit stelt eisen aan het handelen van de leraar. Didactiek en pedagogiek zijn van groot belang om het leren zo effectief mogelijk te laten plaatsvinden en daarmee ieders kansen te vergroten.
Bevorderen van leren
Bij didactiek gaat het om bevorderen van leren door het systematisch handelen van leraren in de klas. Door ‘activerende interactie’ stimuleren docenten het leren. Dat doet een docent in de eerste plaats door vragen te stellen die de lerenden aan het denken zetten en door feedback te geven. En tegelijkertijd door hen zoveel mogelijk zelf te laten denken en niet zoveel aanwijzingen te geven. Daarmee is de interactie tussen docenten en leerlingen leerbevorderend. Het gaat om de dialoog tussen leraar en lerende.
In samenwerking met het Instituut voor Lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam houdt het lectoraat Didactiek zich bezig met het versterken van de didactische professionaliteit van lerarenopleiders en docenten ten behoeve van het bevorderen van het leren van studenten en leerlingen. Samen met de lerarenopleiders en de docenten zal het lectoraat praktijkgericht onderzoek doen naar de activerende interactie die in de klas plaatsvindt én zoeken naar mogelijkheden om die te optimaliseren. Uiteraard is er in het leerbevorderend handelen samenhang tussen pedagogiek en didactiek. Er zal dan ook intensief samengewerkt worden met het lectoraat Pedagogiek.
“Ik zie mijn opdracht als het slaan van een brug tussen theorie en praktijk op zo’n manier dat docenten echt handvatten krijgen om - op basis van wat we al weten - les te geven en hun didactiek met behulp van activerende interactie verder te verfijnen.” Lia Voerman
Lia Voerman is in 2014 gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht, op onderzoek naar hoe je zo feedback kunt geven aan leerlingen, dat zij daar echt iets aan hebben. En vervolgens hoe je deze didactiek aan docenten kunt leren. Naast een aanstelling aan de Universiteit Utrecht werkt ze vanuit V&F Onderwijsconsult waarbij ze scholen begeleidt bij het duurzaam invoeren van Didactisch Coachen.