Het onderzoeksproject richt zich op de uitdagingen van mkb-maakbedrijven bij de overgang naar een circulaire economie, die vaak ingrijpende veranderingen in bedrijfsvoering en ketenbeheer vereist. De benodigde stappen zijn niet altijd duidelijk, waardoor bedrijven de risico’s niet goed overzien en vasthouden aan oude werkwijzen. Dit leidt tot een dilemma: niet meegaan in de circulaire economie is geen optie, maar de overstap vergt tijd en geld, zaken waar mkb-ondernemers vaak tekort aan hebben.
“Voor het gemiddelde mkb-bedrijf is het nog best lastig om circulariteit voor elkaar te krijgen. Ook wij willen niet eerst onze oude schoenen weggooien voordat we nieuwe hebben.”
Een oplossing voor het beschreven dilemma kan worden gevonden in het combineren van geld verdienen en bijdragen aan een betere wereld, in plaats van deze als tegenpolen te zien. Voor mkb-maakbedrijven is winst maken binnen een circulaire economie goed mogelijk. De uitdaging zit vooral in het vinden van nieuwe businessmodellen zonder direct afscheid te nemen van de oude manier van werken. Door bewust circulaire businessmodellen naast bestaande modellen te ontwikkelen en goed te beheren, kunnen bedrijven de waardevolle aspecten van beide combineren.
“Wat ik zie is dat veel bedrijven uit onze achterban wel bezig zijn met circulair, alleen ze zien het nog niet als een káns. Dus vaak zetten ze in op business as usual, zonder dat ze weten dat ze extra klanten kunnen krijgen met een ander businessmodel."”
Het project Meer met Minder in de Maakindustrie wil een systematiek voor circulair businessmodel portfoliomanagement ontwikkelen, waarmee mkb-maakbedrijven circulaire en lineaire businessmodellen naast elkaar kunnen beheren. Circulair BusinessModel PortfolioManagement (CBMPM) helpt bedrijven om bewust en gecontroleerd de transitie naar een circulaire economie te realiseren.
“Circulariteit vraagt veel effort, niet alleen om een investering in geld, maar ook in mensen. Als er tijden zijn dat het minder goed gaat, is het heel makkelijk om de knoppen weer dicht te draaien en te doen wat we altijd deden.”
Door samen circulaire businessmodellen te ontwikkelen, vergaren we kennis over circulaire businessmodelinnovatie. Deze kennis wordt vertaald naar methoden waarmee bedrijven circulaire modellen in hun organisatie kunnen integreren, zodat ze deze naast lineaire modellen rendabel kunnen maken.