Menu
    English

    Onderzoek en onderwijs werken samen aan het versterken van de leercultuur in het mkb!

    Leercultuurscan voor adaptiviteit en leervermogen van medewerkers 

    04 juli 2024

    Praktijkgericht onderzoek voegt écht wat toe. Dat laat het onderzoeksproject ‘Leercultuur versterken in het mkb’ goed zien. Vanaf januari hebben meer dan zestig studenten zich bezig gehouden met het ontwerpen van interventies om de leercultuur bij mkb-bedrijven te helpen versterken. Echt onderzoek dus, bij echte bedrijven. Wat leverde dat op?

    Het onderzoek

    Medewerkers stimuleren in leren en ontwikkelen, door een omgeving te creëren waarbij leercultuur een vanzelfsprekend onderdeel van het werk is. Maar wat is eigenlijk leercultuur? Leercultuur bestaat in feite uit zes verschillende bouwstenen: inhoud van werk, ruimte & veiligheid om te ontwikkelen, samenwerken & teamontwikkeling, leiderschap gericht op ontwikkeling, organisatie ingericht op ontwikkeling en organisatie verbinden met de externe omgeving.  
     
    Hogeschool Rotterdam heeft samen met Windesheim, Saxion en Universiteit Twente een menukaart ontwikkeld met 18 verschillende interventies, verdeeld over de 6 verschillende bouwstenen, om de leercultuur van een mkb-bedrijf te stimuleren. Twee jaar lang hebben tien bedrijven deelgenomen aan het onderzoek en ieder bedrijf heeft twee of drie interventies ook daadwerkelijk geïmplementeerd. Aan de hand van vele interviews hebben de onderzoekers kunnen analyseren welke mechanismen belangrijk zijn waarom een interventie wel of niet effectief is. Zo is gaandeweg een toolbox ontwikkeld met een set van interventies die effectief zijn in de praktijk. Deze toolbox is rond 1 september helemaal klaar en kan dan door andere mkb-bedrijven worden gebruikt om ideeën op te doen hoe zij hun eigen leercultuur versterken.  

    Het onderwijs 

    Ook het onderwijs is enorm betrokken bij dit onderzoek! Meer dan 60 studenten Human Resource Management (HRM) hebben zelf twintig bedrijven bereid gevonden om een leercultuur interventie voor hen op maat te ontwikkelen. De eerste stap die studenten in groepen van drie hebben genomen, was het in kaart brengen van de huidige stand van zaken van de zes bouwstenen van leercultuur. Dat deden zij aan de hand van een eerder door Windesheim en Saxion ontwikkelde leercultuurscan. ‘De leercultuurscan is een mooie, gevalideerde tool om sociale innovatie binnen bedrijven te meten. Dat gaat over mensen en competentieverbetering binnen een bedrijf’, legt Rutger Dekkers, hogeschooldocent HRM uit.  
     
    Als tweede stap hebben de studenten de uitkomsten van de leercultuurscan, de zogenoemde nulmeting, geanalyseerd om goed te kijken waar het verbeterpotentieel voor het bedrijf lag. Deze uitkomsten hebben zij met de directie van het bedrijf doorgenomen. Vervolgens hebben zij zich laten inspireren door de menukaart met 18 interventies en zijn ze aan de slag gegaan met het op maat maken en/of zelf ontwerpen van een interventie om de leercultuur van hun eigen gekozen bedrijf te helpen versterken. De studenten presenteerden hun advies aan de directie van het bedrijf en aan de begeleider vanuit de HRM-opleiding.  Helemaal op maat gemaakt, goed ontworpen en direct toepasbaar, daar worden de studenten vanuit de opleiding op beoordeeld.

    "De studenten moeten als groep zelf een bedrijf vinden, de scan uitzetten en praktijkgericht onderzoek doen, onder begeleiding natuurlijk. Zo kunnen de studenten samen met het bedrijf de diepte in gaan en ontwerpen ze real-life HR-interventies. Studenten maken hiermee impact."

    Saskia Ludwig-de Bruijn Onderzoeker Kenniscentrum Business Innovation
    Toekomstmakers 

    ‘Bedrijven binnen het mkb zijn vaak wat kleiner, er is soms niet eens een HR-afdeling. Je kunt dus snel impact maken met zo’n onderzoek, omdat er echt even bewust gekeken wordt naar de verbetermogelijkheden’, legt Saskia Ludwig-de Bruijn, onderzoeker bij Kenniscentrum Business Innovation uit. ‘Alleen al het eerste gesprek naar aanleiding van de uitkomsten van de leercultuurscan geeft een bepaalde mate van bewustwording over hoe het ervoor staat met de leercultuur binnen het bedrijf.’ 
     
    Dat het voor de studenten een goede ervaring is met het bedrijfsleven staat voor Rutger en Saskia buiten kijf. ‘De studenten werken hierin heel zelfstandig. Ze moeten als groep zelf een bedrijf vinden, de scan uitzetten en praktijkgericht onderzoek doen, onder begeleiding natuurlijk. Ze zijn hiervoor ook fysiek aanwezig bij de bedrijven waar ze mee samenwerken. Zo kunnen de studenten samen met het bedrijf de diepte in gaan en ontwerpen ze real-life HR-interventies. Dat helpt de bedrijven verder én bereidt de studenten voor op het afstuderen en de arbeidsmarkt. Studenten maken hiermee impact.’   

    Bedrijven enthousiast 

    De door de studenten gekozen bedrijven liepen enorm uiteen. Van tandartspraktijk tot kweker en van laboratorium tot aannemer. Hoe ervaren de bedrijven deze samenwerking met de studenten van Hogeschool Rotterdam? ‘De presentatie is goed verlopen! Wij zijn enthousiast over het resultaat van het onderzoek en de handvatten die we hebben gekregen. Inmiddels hebben we ook het rapport ontvangen, waar we zeker mee aan de slag gaan. Ook mijn collega is zeer enthousiast met wat het project heeft opgeleverd en hoe de studenten alles hebben aangepakt en verwerkt’, aldus één van de bedrijven. Een illustratie van een mooie uitkomst van een mooi project met goede doorwerking waar wij trots op zijn!