Control systemen voor het mkb zijn onontbeerlijk om gestelde performance doelstellingen te kunnen halen. Om deze te kunnen realiseren wordt vaak de nadruk gelegd op harde contol benaderingen als procedures en gedragscodes. Maar alleen de harde benadering geeft vaak niet het beoogde resultaat. Om de gewenste cultuur te creëren zijn aanvullend soft controls nodig. In dit promotieonderzoek staan deze soft controls centraal.
Alhoewel veranderingen in bedrijven van alle tijden zijn, lijken deze elkaar het afgelopen decennium steeds sneller op te volgen. Grenzen tussen landen vervagen, machine learning technologie rukt op en de levenscyclus van producten wordt korter. Passende control systemen voor het mkb zijn onontbeerlijk om in deze roerige tijd de gestelde performance doelstellingen te kunnen halen. In management control kan de nadruk liggen op een harde benadering (denk aan procedurevoorschriften en gedragscodes) en/of een zachte benadering (denk aan duidelijkheid over doelen en ontwikkelingsmogelijkheden) voor het bepalen en realiseren van de strategische doelstellingen van de organisatie. Alleen de harde benadering geeft vaak niet het beoogde resultaat. Om de gewenste cultuur te creëren zijn aanvullend soft controls nodig. In het promotieonderzoek staan soft controls centraal.
Inzicht in relatie soft controls en performance
Het promotieonderzoek heeft als doel om door middel van verschillende onderzoeksmethoden inzicht te krijgen in de relatie tussen soft controls en performance. Op basis daarvan worden soft control interventies ontwikkeld die effectief zijn voor het mkb om de performance te vergroten . Om de effectiviteit van de interventies te vergroten zullen tevens de specifieke kenmerken van een onderneming in beschouwing worden genomen, bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van werknemers, het gemiddelde opleidingsniveau van werknemers, de bedrijfsomvang en de fase waarin een onderneming zich bevindt.
Het midden- en kleinbedrijf
Het mkb wordt intensief betrokken bij de interventie ontwikkeling en middels een praktijkgericht onderzoek aan het einde van het promotieonderzoek wordt de effectiviteit van verschillende soft controls interventies getoetst.