Menu
    English

    Leercultuur MKB versterken 

    Investeren in adaptiviteit en leervermogen van de medewerkers 

    Medewerkers stimuleren in leren en ontwikkelen door een werkomgeving te creëren waarbij het een vanzelfsprekend onderdeel van het werk is en de diversiteit aan menselijk kapitaal optimaal benut wordt. Hogeschool Rotterdam ontwikkelt samen met Hogeschool Windesheim, Hogeschool Saxion en Universiteit Twente een toolbox met een set van interventies om effectief de leercultuur binnen een mkb-onderneming te versterken en kennis te ontwikkelen voor mkb-bedrijven, onderwijs en wetenschap.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    Aangejaagd door hogere klanteisen, het snelle tempo van technologische ontwikkelingen en demografische verschuivingen en daaruit voortvloeiende toenemende personeelstekorten, staan mkb-bedrijven voor de uitdaging om te investeren in adaptiviteit en leervermogen van hun medewerkers. Mkb-bedrijven en hun medewerkers zullen steeds slimmer gebruik moeten maken van nieuwe technologie en zichzelf continu moeten doorontwikkelen. Vooral voor praktisch opgeleide medewerkers ligt er een uitdaging om ze proactief te stimuleren en een cultuur te creëren waarin leren en ontwikkelen een vanzelfsprekend onderdeel is van het werk en waarbij de diversiteit aan menselijk kapitaal optimaal wordt benut. In zo’n werkomgeving ontstaan steeds meer creatieve samenwerkingsprocessen tussen een verscheidenheid aan mensen binnen de organisatie, tussen bedrijven onderling en met onderwijsinstellingen.

    Veel mkb-bedrijven onderschrijven de noodzaak van zo’n leercultuur. Echter, deze bedrijven ervaren dat het hen zelf onvoldoende lukt om een leercultuur van de grond te krijgen. Het is lastig voor mkb-bedrijven om inzicht te krijgen in de eigen leercultuur en te achterhalen welke interventies passen om deze cultuur concreet te verbeteren.

    In dit project onderzoeken we samen met tien mkb-bedrijven hun leercultuur door middel van een gevalideerde leercultuurscan en door het toepassen en monitoren van leer- en ontwikkel interventies. Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelen we een toolbox met een set van interventies voor de mkb-praktijk. Deze interventies voor een leercultuur leiden tot (praktische) kennisontwikkeling voor mkb-bedrijven, onderwijs en wetenschap.

    Aanpak

    In onze eerdere projecten Soft controls en Get Smart is vastgesteld hoe werk de komende jaren gaat veranderen in het mkb en welke competenties daarvoor nodig zijn. Dit project is een logisch vervolg en gaat een stap verder.

    Allereerst wordt de leercultuur van deelnemende mkb-bedrijven in kaart gebracht met een leercultuurscan. Vervolgens ontwerpen, implementeren en evalueren we in co-creatie effectieve en haalbare interventies om de leercultuur in mkb-bedrijven te verbeteren.

    Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelen we kennis en een toolbox met een set van effectieve interventies voor de MKB-praktijk om hun leercultuur te versterken. Vervolgens stellen we deze kennis beschikbaar voor de gehele mkb-praktijk.

    Verbinding onderwijs

    Hogeschool Rotterdam zet in op het versterken van het innovatievermogen van mkb-bedrijven. Mkb-bedrijven zijn belangrijk, vanwege hun ruime vertegenwoordiging en omdat veel hbo-afgestudeerden bij deze mkb-bedrijven hun emplooi vinden. De hogescholen zorgen voor de verbinding met het onderwijs.

    Dit onderzoek levert een bijdrage aan de professionalisering van het onderwijs, door de betrokkenheid in dit onderzoek tussen onderzoekers, docenten, studenten, mkb-ondernemers en HR-professionals. Ook wordt de doorvertaling van de kennis en het door te ontwikkelen instrumentarium geïntegreerd in het curriculum van betrokken beroepsopleidingen voor de toekomstige professionals.

    (Beoogde) resultaten

    We beogen kennis te ontwikkelen en een praktische toolbox met een set van effectieve interventies beschikbaar te kunnen stellen voor het mkb, onderwijs en onderzoek. We maken de leercultuurscan en toolbox, inclusief webapplicatie, beschikbaar via beschikbare mediakanalen. Ook zetten we in op wetenschappelijke publicatie, artikelen in vakbladen en presentaties op (inter)nationale congressen.

    We beogen met docenten van de genoemde opleidingen te bespreken op welke wijze de nieuwe kennis en materialen uit het project structureel een plek kunnen krijgen in het curriculum: denk in het bijzonder aan de opleiding HRM. Tijdens het project gebruiken momenteel al meer dan 60 studenten in groepen van drie de leercultuurscan, de rapportages en de menukaart met interventies. Tenslotte zullen de lessen uit het praktijkgericht onderzoek worden opgenomen in de onderzoeksleerlijn van HRM. Tevens verwachten we dat jaarlijks ca 5 studenten een (afstudeer)stage zullen afronden.

    De ambitie van de consortiumpartners is om opgestarte trajecten en ontwikkelde kennis verder te bestendigen in regionale leernetwerken waarin onderwijsinstellingen, overheden en mkb-bedrijven samenwerken aan een toekomstbestendig human capital. In de toekomst beogen we samen met het huidige consortium, inclusief de UT, een nieuwe grotere projectaanvraag te doen op dit onderzoeksthema.

     

    Samenwerking(en)

    Hogeschool Windesheim – Lectoraat Human Capital  

    Hogeschool Saxion – Lectoraat Employability Transition  

    Hogeschool Rotterdam Kenniscentrum Business Innovation: Lectoraat Finance & Business Innovation  

    Universiteit Twente – vakgroep HRM  

    Bouwend Nederland (regio Oost) (brancheorganisatie)   

    Stichting OOM (metaalsector)   

    VNO – NCW (regio midden)  

    Centre of Expertise -TechYourFuture

    Regio Zwolle – programma Human Capital Agenda

    Arbeidsmarktregio Zwolle  

    Projectfeiten

      Looptijd: September 2022 – augustus 2024  

     Financiering: SIA Raak mkb subsidie  

     Lectoraat: Finance & Business Innovation 

     Thema: Leiderschap

    ‘Geen luxe, maar noodzaak’ 2020 Holland Management review, leercultuur in het MKB.'

    Medewerkers

    betrokken bij dit project