Scenarioplanning voor brede welvaart met het mkb

Positioneren in maatschappelijke transities

Mkb-ondernemingen hebben moeite met toekomstplanning en betrokkenheid bij maatschappelijke transities. Dit project onderzoekt hoe mkb's scenarioplanning kunnen inzetten om hun positie te versterken en bij te dragen aan de ontwikkeling van brede welvaart. Het project richt zich op de maakindustrie en houdt rekening met uitdagingen zoals digitalisering en arbeidsmarktkrapte. Door desk- en fieldresearch ontwikkelen we samen met bedrijven een bruikbare scenariomethode, wat resulteert in een praktische methode en een ondersteunend leidraad voor mkb-bedrijven.

Over het project

Projectbeschrijving

Mkb-ondernemingen hebben moeite met toekomstplanning en zijn nog onvoldoende betrokken bij maatschappelijke transities. Dit onderzoek verkent hoe mkb-ondernemingen scenarioplanning kunnen gebruiken om zich te positioneren in maatschappelijke transities, en zo bij te dragen aan en te profiteren van deze transities. Dit vraagt een dubbele aanpassing van de traditionele scenarioaanpak: geen volledig open toekomst (‘sky is the limit’), maar maatschappelijke opgaven als uitgangspunt (‘earth is the limit’), en een aanpak die uitvoerbaar is voor mkb-ondernemingen. We streven naar een scenariomethode voor het brede mkb, maar focussen nu op de maakindustrie. Dit maakt het mogelijk om de maatschappelijke opgaven die daar spelen mee te nemen als kansen en bedreigingen, zoals digitalisering, grondstoffenschaarste en arbeidsmarktkrapte.

Aanpak

Via desk- en fieldresearch verzamelen we samen met de bedrijfspartners trends, ontwikkelingen en issues. Deze vertalen we naar kansen, bedreigingen en strategische routes voor mkb-maakbedrijven om bij te dragen aan brede welvaart. We ontwikkelen een scenariomethode in samenwerking met de bedrijfspartners, met aanpassingen om deze hanteerbaar te maken voor mkb-bedrijven en brede welvaart te integreren. Het prototype van de methode wordt toegepast bij een bedrijfspartner. We onderzoeken zowel de werkwijze als hoe bedrijven geactiveerd worden om de methode te gebruiken. De methode wordt tijdens een ééndaagse workshop bij elk bedrijf toegepast.

Verbinding onderwijs

Studenten die deelnemen aan het interdisciplinaire afstuderen, waarbij afstudeerders van diverse opleidingen samenwerken aan één project, helpen bij de uitvoering van dit onderzoek. Zo maken studenten van verschillende opleidingen kennis met scenarioplanning en doen ze waardevolle ervaring op.

(Beoogde) resultaten

Het project streeft naar verschillende resultaten. Allereerst ontwikkelen we een prototype van de scenariomethode. Dit prototype passen we toe bij onze bedrijfspartner om praktische ervaring op te doen

en feedback te verzamelen. Vervolgens creëren we een set scenario's, zowel voor de bedrijfspartner als voor andere deelnemende bedrijven. Naast deze scenario's voeren we een korte evaluatie uit van de methode om de effectiviteit te beoordelen. Daarnaast werken we aan een definitieve versie van de methode en een begeleidende leidraad. Deze leidraad bevat ook een informatiebundel die bedrijven activeert en ondersteunt bij het gebruik van de methode.

Samenwerking(en

Projectfeiten

Looptijd: 1 jaar

Financiering: KIEM MV

Lectoraat: Next Strategy

Thema: Leiderschap

Nieuwsberichten

“Samen met mijn collega's bij de Metaalunie hebben we een plan van aanpak voor innovatie bij onze leden opgesteld. Een methode als scenarioplanning past daarbij. Het is opvallend dat maar weinig bedrijven echt bezig zijn met maatschappelijke veranderingen. Daarom vinden we het belangrijk dat de scenariomethode praktisch is en dat het bedrijven echt in beweging zet."

Paul d’Hond Metaalunie

Medewerkers