Over het project
Projectbeschrijving
Changemakers in Rotterdam verkennen kansen voor sociaaleconomische groei in achterstandswijken via de “bezoekerseconomie”. Dit concept biedt mogelijkheden om werkgelegenheid te creëren en inkomsten te genereren, maar kent ook uitdagingen: hoe profiteren wijken, wordt lokaal ondernemerschap gestimuleerd, en wordt weerstand van bewoners beperkt? Om deze balans te vinden, vragen changemakers om inzichten en instrumenten die bottom-up, verhalend en verbindend werken voor alle belanghebbenden. Hoewel de bezoekerseconomie kan bijdragen aan brede welvaart in economisch en sociaal uitdagende gebieden, brengt het ook risico’s zoals vervuiling en stijgende huizenprijzen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam. Om het potentieel optimaal te benutten, is een innovatieve aanpak nodig. Deze benadering brengt conflicterende stakeholders, waaronder bewoners, overheden, projectontwikkelaars en ondernemers, stapsgewijs samen om een gezamenlijke strategische visie te ontwikkelen. Zo wordt gewerkt aan inclusieve, duurzame oplossingen die sociaaleconomische groei bevorderen zonder nadelige effecten te versterken.
Projectaanpak
In dit project wordt een prototype ontwikkeld voor een participatieve scenariomethode gericht op inclusieve participatie en co-design. Het doel is om op gebiedsniveau diverse belangen, veronderstellingen, randvoorwaarden en kansen samen te brengen. In de Rotterdamse wijk Feijenoord wordt het "DNA van een gebied" opgehaald. De methode erkent de diversiteit aan stakeholders, inclusief ondervertegenwoordigde groepen. Onderzoek naar het integreren van perspectieven in duurzame stedelijke ontwikkeling blijkt beperkt. Verhalen en visies van belanghebbenden worden eerst individueel en daarna gezamenlijk verbeeld om zo bij te dragen aan inclusieve en duurzame oplossingen.
Verbinding onderwijs
Changemakers in Rotterdam verkennen kansen voor sociaaleconomische groei in achterstandswijken via de “bezoekerseconomie”. Dit concept biedt werkgelegenheid en inkomsten, maar kent uitdagingen: hoe profiteren wijken optimaal, wordt lokaal ondernemerschap gestimuleerd, en weerstand van bewoners beperkt? Hier komt de link met onderwijs sterk naar voren. Hogeschool Rotterdam speelt een belangrijke rol door Bachelorstudenten uit Rotterdam te betrekken bij deze complexe, multistakeholder vraagstukken, bijvoorbeeld via afstudeerprojecten rondom Social Marketing. Studenten ontwikkelen een interventie om bottom-up processen te ondersteunen, verhalen te verzamelen en diverse belangen te verbinden.
(Beoogde) resultaten
Het beoogde resultaat is een bottom-up, breed gedragen kader voor impactvol ondernemerschap en beleidsoverwegingen van de lokale overheid: “Visie Verbeeld: Samen Streven naar Brede Welvaart middels een Duurzame Bezoekerseconomie”. De methode is niet alleen toepasbaar voor de ontwikkeling van een duurzame bezoekerseconomie, maar kan ook gebruikt worden bij het bevorderen van brede welvaart in andere lokale en regionale verbanden, zoals bedrijventerreinen en makers’ districten.
Samenwerking(en)
Projectfeiten
Looptijd: 1 januari – 31 december 2025
Financiering: SIA RAAK KIEM
Lectoraat: Next Strategy
Thema: Leiderschap
"De kloof tussen oud en nieuw wordt groter. De mensen die hier al lang wonen, voelen zich niet gezien. Ondernemers die willen investeren zijn onzeker. Ik merk dat een nieuw wij-gevoel hard nodig is. Je wilt eigenlijk dat oude bewoners zeggen tegen nieuwkomers: “Welkom in Feijenoord!” en dat oud en nieuw elkaar vindt."
Wijkmanager Feijenoord