Digitale technologieën zoals: internet of things, virtual reality, digitale platformen en blockchain bieden nieuwe kansen voor het mkb om de productiviteit te verhogen en deel te nemen aan de wereldeconomie. Echter voor veel mkb-bedrijven in de regio is de kennis over digitale technologieën afwezig of ontbreekt het aan strategische middelen om actief met deze nieuwe technologieën bezig te zijn. Achterliggende problemen voor deze stagnaties betreffen verouderde routines en denkbeelden om deze digitale technologieën te identificeren, adopteren en te verwerken richting nieuwe verdienmodellen.
Door in dit promotieonderzoek vooroplopers en vooraanstaande mkb-maakbedrijven te onderzoeken op het gebied van digitalisering aan de hand van drie perspectieven die deze transitie het beste kunnen verklaren. Hopen we nieuwe inzichten te krijgen in het ontwikkelingspad, de succes en faalfactoren die deze vooroplopers hebben doorstaan even als best practices voor andere bedrijven om deze digitale transitie te kunnen maken.
Verbinding onderwijs
De opgedane inzichten tijdens het promotieonderzoek zullen verwerkt worden in het curriculum van diverse opleidingen van Hogeschool Rotterdam. Zo worden er onderwijscases over de Rotterdamse maakbedrijven beschreven, kennisclips over de theorieën en resultaten van het onderzoek gemaakt en (vak)publicaties geschreven.