Menu
    English

    European Entrepreneurship Training Community

    Ondernemerschap in het onderwijs

    Ondernemerschap gaat niet langer meer alleen over cognitieve vaardigheden, zoals ‘business management’, ‘planning’ en ‘analyse’, maar steeds meer ook om non-cognitieve vaardigheden, zoals kritisch, proactief en creatief zijn. Dit onderzoek gaat in op hoe ons onderwijs hieraan kan bijdragen.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    In de geglobaliseerde en competitieve wereld van nu zijn kennis, innovatie en ondernemerschap cruciaal voor duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Europese Commissie benadrukt in haar EU 2020-strategie het belang van onderwijs om studenten beter voor te bereiden op een veranderende wereld (European Commission, 2010; 2017, p. 2). De behoefte van zowel het werkveld als de maatschappij veranderen, waardoor andere vereisten ontstaan voor succes in zowel privé- als het professionele beroepsleven. Er is meer aandacht nodig voor kritisch denken, creativiteit en samenwerking om de uitdagingen van de 21ste eeuw aan te kunnen gaan (OECD, 2018, p. 96). Deze uitdagingen vragen om ondernemerschap, niet in die zin om een eigen bedrijf te starten, maar veel meer in ondernemend en innovatief handelen, zowel internationaal als transdisciplinair. Het hoger onderwijs zal meer moeten doen om studenten te leren in plaats van passief, onzeker en afhankelijk te zijn meer creatief, zeker en doelgericht, oftewel: ondernemend te worden (Idem)

    Projectaanpak

    Verbinding onderwijs

    Voor dit project werkt Kenniscentrum Business Innovation samen met de opleiding Entrepreneurship & Retailmanagement om door middel van onderzoek ondernemerschap in het hoger onderwijs te bevorderen.

    Samen zullen zij ten behoeve van het project een training, methodologie en handboek ontwikkelen die ook voor het reguliere onderwijs van waarde zijn. Het projectteam zal deze door middel van experimenten samen met docenten en studenten van onder andere het Fieldlab Entrepreneurial Economy en de Incubator Academy Rotterdam verder ontwikkelen en zodoende ook een bijdrage leveren aan de WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid.

    (Beoogde) resultaten

    Het doel van dit project is om transdisciplinair ondernemerschap te bevorderen en door zowel internationaal als transdisciplinair samen te werken ondernemerschapsonderwijs in Europa verder te helpen. De partners, verschillende hogescholen en universiteiten uit Letland, Finland en Groot-Brittannië, slaan de handen ineen om:

    • een digitaal platform voor de uitwisseling van ‘best practices’ op te richten;
    • onderzoek naar transdisciplinair ondernemerschap te doen;
    • een Europese methodologie voor transdisciplinair ondernemerschapsonderwijs te ontwikkelen;
    • een Europees netwerk op te bouwen voor hoger ondernemerschapsonderwijs.

    Verder zal Anglia Ruskin University in Groot-Brittannië twee Venture Camps organiseren om de methodologie te testen en verder door te ontwikkelen en zal elke partner een aantal lokale conferenties en evenementen organiseren voor de disseminatie van alle resultaten.

    Samenwerkingen

    Projectfeiten

    Looptijd: 2018 - 2021

    Financiering: Erasmus+, subsidieprogramma van de Europese Unie

    Lectoraat: Niet van toepassing

    Thema: Leiderschap

    .

    Publicaties

    Medewerkers

    betrokken bij dit project