Met de steun van 2e-jaars studenten International Business Management van onderwijsinstituut RBS, is in 2018 van meer dan 4500 respondenten gegevens verzameld, voornamelijk van 'Millennials' en 'Generation Z'. Het consumentengedrag is onderzocht in drie fases:
- de aankoopbeslissing
- gebruik van het product
- gedrag na aankoop
Een van de conclusies van dit onderzoek is dat bezorgdheid over het milieu consumenten motiveert om duurzamere producten te consumeren, met name wanneer de consument aan de positieve impact herinnerd wordt. Consumenten die minder bezorgd zijn om het milieu, zijn over te halen wanneer duurzame keuzes op grotere schaal beschikbaar zijn. Ook zijn zij ontvankelijk voor aantrekkelijk geprijsde artikelen en, in het geval van kleding, tweedehands kleding dat er als nieuw uitziet.
Dit onderzoek geeft richting aan verdere identificatie en verkenning van de triggers die consumenten kunnen overtuigen om duurzamer te consumeren. Het onderzoek zal in het najaar van 2019 en het najaar van 2020 herhaald worden.
Verbinding met het onderwijs
Dit onderzoek is onderdeel van het vak “Quantitative Research Methods” (IBMOAE117R2) van de opleiding International Business Management van onderwijsinstituut RBS.