Menu
    English

    Innovatiemanagement

    Richting geven aan innovaties

    Publicatiedatum: 01 september 2012

    Innovatie staat hoog op de economische, academische en politieke agenda. Het overgrote deel van de managers en ondernemers wereldwijd erkennen dat innovatie voor hen enorm belangrijk is. Er wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen, maar het gaat vaak mis bij het gebruik of de implementatie van de innovaties.

    Toon:

    Projectbeschrijving

    Uitgebreid onderzoek laat zien dat traditionele modellen niet meer toereikend zijn. De complexiteit van de omgeving is toegenomen wat vraagt om een systematischere benadering. Het Innovatiekompas is een model dat door lector dr. Guy Bauwen in 2013 is ontwikkeld en dient als handvat voor het vermarkten van innovaties.

    8 kompaspunten

    De verschillende kompaspunten brengen samen de innovatiegraad van de onderneming in kaart. Het Innovatiekompas kent acht kompaspunten:

    1. Lead users
    2. Lead customers
    3. Lead markets
    4. Lead offerings
    5. Lead partners
    6. Lead operations
    7. Lead experts
    8. Lead champions

    Verbinding met het onderwijs

    Bij dit onderzoeksproject zijn de volgende minors+ betrokken: 

    • Turning business into innovation
    • Turning innovation into business
    • Creative concepts into business