Menu Zoeken English

Big Data Maturity van het MKB

Dit is een verkennend onderzoek naar de beoordeling van big data maturity van MKB-bedrijven in Nederland. We willen inzicht krijgen in het huidige big data maturity van het MKB in Nederland, met name de regio Den Haag-Rotterdam, en hoe deze bedrijven data gebruiken in hun bedrijf. Bovendien zouden de beoordelingsresultaten richtlijnen bieden en domeinen identificeren die bedrijven kunnen verbeteren in overeenstemming met hun bedrijfsdoelstellingen.

Over het project

Projectbeschrijving

Dit is een verkennend onderzoek naar de beoordeling van big data maturity van MKB-bedrijven in Nederland. Dit is de eerst onderzoek samen met opleidingen Business, IT en Management (BIM) en Career Academy doen. We willen inzicht krijgen in het huidige big data maturity van het MKB in Nederland, met name de regio Den Haag-Rotterdam, en hoe deze bedrijven data gebruiken in hun bedrijf.

Bovendien zouden de beoordelingsresultaten richtlijnen bieden en domeinen identificeren die bedrijven kunnen verbeteren in overeenstemming met hun bedrijfsdoelstellingen. Met dit onderzoek kunnen we waardevolle ervaring opdoen met het doen van onderzoek door de belangen van onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven te behartigen.

Tenslotte, hopen we dat dit onderzoek ons ​​kan helpen om enkele formele en duurzame samenwerkingen aan te gaan met interne eenheden en externe organisaties.

Projectaanpak

Dit onderzoek heeft twee verschillende onderzoeksmethoden naast elkaar gebruikt.

Voor elke MKB wordt een semi-gestructureerd interview met de excutive uitgevoerd door onderzoekers om de big data maturity van de organisatie te evalueren op basis van het Big Data Maturity Model (Comuzzi en Patel, 2016).

Daarnaast wordt een online vragenlijstonderzoek, namelijk Data Maturity Scan van JADS MKBDatalab, uitgedeeld aan de executive om hun waargenomen big data maturity te beoordelen.

Verbinding onderwijs

Business, IT and Management (BIM), Career Academy

(Beoogde) resultaten

Enkele voorlopige resultaten zijn: Bedrijven ervaren een hoger niveau van big data maturity dan onderzoekers; IT-bedrijven zijn geavanceerder in big data dan non-IT-bedrijven, en; Bedrijven tonen een gezamenlijke ambitie om hun big data maturity te vergroten, met name op het gebied van strategische afstemming en informatietechnologie.

Samenwerkingen

Dit project is mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage en betrokkenheid van docenten en coördinatoren: Boudewijn de Graaf, Rob Reehuis, Daisy Pfister-Schouten en Maltie Koeldiep van BIM, en Arend Keemink, Ingrid Bogert en Marije van de Grift-Groot van Career Academy, en studenten van BIM en Career Academy.

Een speciaal woord van dank gaat uit naar JADS MKB Datalab die in de beginfase hun Data Maturity Scan voor dit project beschikbaar heeft gesteld.

Projectfeiten

  Looptijd: februari 202 

 Financiering: Intern

 Lectoraat: Dr. Shengyun (Annie) Yang Digital Economy

 Thema: Digital Economy

“Data is the fundamental of digital transformation.”

Dr. Annie Yang Lector Digital Business

Medewerkers

betrokken bij dit project
🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen