Menu
    English

    Leren in systeemperspectief

    Skills & Business Systems

    Leren en innoveren zijn cruciaal voor de maakindustrie. Technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen vereisen continue aanpassing. Door de aanhoudende arbeidsmarktkrapte is groei niet langer haalbaar met meer personeel; investeren in technologische en sociale innovatie is essentieel. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol om productiviteit te verhogen. Dit project onderzoekt hoe het Business System mkb-maakbedrijven helpt de impact van digitale technologie op werkprocessen en vaardigheden te begrijpen. Zo kunnen bedrijven gerichte opleidingsstrategieën ontwikkelen en kunnen opleiders hun aanbod beter afstemmen op digitale uitdagingen binnen het mkb.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    Meer dan ooit is leren en innoveren van belang, en dat geldt zeker ook voor de maakindustrie. Technologische, economische, demografische en maatschappelijke ontwikkelingen vragen om aanpassing – van mensen en organisaties. Daarom staat leven lang ontwikkelen hoog op de maatschappelijke agenda, bij de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs. Deze urgentie wordt alleen nog maar meer gevoeld nu de krapte op de arbeidsmarkt aanhoudt. Productiviteitsgroei en behoud van de marktpositie zijn niet langer te realiseren met meer personeel. Investeringen in technologische en sociale innovatie zijn nodig, en daarmee investeringen in leren en ontwikkelen. Het vraagt om verdere digitalisering van sectoren om hiermee een stijging van de arbeidsproductiviteit van de Nederlandse maakindustrie in de toekomst door te zetten.

    Dit project verkent hoe het business system mkb-maakbedrijven een houvast kan bieden om te duiden wat de impact is van de introductie van digitale technologie op werkprocessen en benodigde skills. Hiermee kan het bedrijf een aanpak ontwikkelen om medewerkers gericht op te leiden en kunnen opleiders hun aanbod beter laten aansluiten op digitale opgaven binnen mkb bedrijven.

    Aanpak

    We hebben het onderzoek aan de hand van vijf deelvragen uitgevoerd:

    1. Hoe ziet het generieke business system van een toeleverend productiebedrijf eruit?
    2. Wat zijn te verwachten veranderingen in het business system vanwege digitalisering?
    3. Hoe werken de veranderingen in het business system door in kennis en vaardigheden?
    4. Hoe zijn inzichten bovenstaande stappen samen te brengen in een helder overzicht?
    5. In hoeverre sluit het scholingsaanbod aan op de geconstateerde skills-behoeften?

    De eerste drie deelvragen hebben we langs drie lijnen beantwoord: we hebben inzicht uit de literatuur verzameld, experts gesproken en de ervaringen van twee ondernemingen opgetekend. Bij de twee ondernemingen hebben we een ‘ist’ en ‘soll’ doorgenomen: de werking van het huidige business system en de lay-out van het business system in een maximaal gedigitaliseerde situatie. Na de confrontatie van het huidige en het gedigitaliseerde business system hebben we met input van de ondernemingen en de experts een globale vertaling naar nieuwe skills gemaakt. De resultaten hebben we gevalideerd bij drie andere ondernemingen. De vierde deelvraag is beantwoord als samenvatting van het voorgaande in een ‘praatplaat’. De laatste deelvraag is beantwoord door een globale analyse van het huidige scholingsaanbod voor de maakindustrie.

    Verbinding onderwijs

    In dit project is geen link met het onderwijs. Mogelijk kan in een vervolgonderzoek samen met studenten en ondernemers worden gewerkt aan de ontwikkeling van een roadmapping-tool voor de transitie naar Industry5.0.

    (Beoogde) resultaten

    Het resultaat van het project bestaat uit een visueel model van het business system van een toeleverend productiebedrijf met zijn digitale dynamiek en de consequenties voor skills. Daarnaast een globale confrontatie van de skills behoeften van deze benadering en het bestaande scholingsaanbod in de regio. Ten slotte kan het model in de praktijk direct gebruikt worden om het gesprek aan te gaan met ondernemers over strategische ontwikkelingen, consequenties voor hun bedrijfsprocessen, competenties en vaardigheden.

    Samenwerking(en)

    Projectfeiten

      Looptijd: apr 2024 - apr 2025

     Financiering: EDIH Zuid en OOM

     Lectoraat: Next Strategy

     Thema: Digitale economie

    "Het onderzoek schetst het strategische perspectief, waardoor met meer samenhang de consequenties voor nieuwe skills op het niveau van processen, afdelingen en medewerkers kan worden geduid."

    AvK

    Medewerkers

    betrokken bij dit project